Abstract
This study investigated 7th grade students' context dependency on explanations about propagating path of light in three different contextual problems: observation of an object, observation of an object's image in a mirror, and observation of one's own face reflection in a mirror. Researchers examined student response in each context through interviews. The students were classified into four groups according to their explanations for the three different contexts. Each group was redivided into two or three subgroups in accordance with their conceptual features. After that, researchers investigated the characteristics of each subgroup. Main findings of the study indicated that (1) group 1 students' conceptions differed in each context; (2) group 2 students showed scientific conceptions in C1 context but in C2 context they showed visual ray conceptions or image misconceptions; (3) group 3 students did not show scientific conceptions in C3 context by strong misconceptions about one's own face reflection in the mirror. Also, this paper discussed the educational implications of the results.
이 연구에서는 7학년 학생들의 빛의 이동경로에 대한 개념의 상황의존성을 물체의 관찰, 물체의 거울상 관찰, 거울에 비친 자신의 얼굴상 관찰이라는 세 가지 서로 다른 상황에서 연구하였다. 면담을 통해 각 상황에 대한 학생들의 반응을 조사하였으며, 세 가지 상황에 대한 학생들의 설명을 바탕으로 학생들을 네 그룹으로 나누었다. 각 그룹은 다시 개념특성에 따라 2-3개의 하위집단으로 나누었으며, 각 하위집단의 특성을 조사하였다. 연구결과 (1) 그룹 1의 학생들의 개념은 각 상황에 따라 변화하였다; (2) 그룹 2의 학생들은 C1 상황에선 과학적 개념을 나타냈지만 C2 상황에선 시선개념이나 상에 대한 오개념을 나타냈다; (3) 그룹 3의 학생들은 얼굴의 거울상에 대한 강한 오개념 때문에 과학적 개념을 포기하였다. 제언 부분에서는 이러한 연구 결과를 바탕으로 빛 단원에 대한 교수-학습방법의 개선점을 논의하였다.