Abstract
The purpose of this study is to examine the pre-service teachers' concept of measurement uncertainty. The subject of this study were 27 pre-service middle-school teachers in Seoul. They carried out open-ended inquiry tasks and surveyed two kinds of open questionnaires, and interviewed several persons. We analysed their behavior and responses. Through the analysis, we summarize pre-service teachers' concept about measurement uncertainty with representation data, precision and accuracy, error analysis, propagation of uncertainty. The results show that the teachers' concept is different from scientists' concept. They make a mistake in using term of precision and accuracy and pay no attention to measure precisely. Also they only point out sources of error but don't consider how the error affects the results of experiment. The results of study will give! 1 some implications for the curriculum and teaching material developers in order that pre-service teacher and student gain scientific concept.
본 연구의 목적은 예비교사를 대상으로 하여 측정 자료의 불확실도 개념을 조사하는 것이다. 연구의 대상은 서울시내 소재한 대학의 예비교사 27명이었다. 예비교사들에게 개방적인 탐구과제를 수행하게 하고 이것을 관찰 분석하는 방법을 사용하였다. 예비교사들의 개념을 조사하기 위해 2차례의 질문지를 제시하였으며, 일부에 대해서는 면담을 실시하였다. 응답한 자료를 분석하여 불확실도의 개념요소인 대표값의 표현, 정밀과 정확, 오차의 분석, 불확실도의 전파 등으로 나누어 예비교사들의 개념을 정리하였다. 연구결과에 의하면 예비교사들은 대표값의 표현에서 과학자들의 개념과 다른 개념을 가지고 있었으며, 정밀과 정확을 혼돈하여 사용하고 정밀한 실험을 실시하는데 소홀하였다. 또한 오차를 나열할 뿐 그 원인이나 실험에 영향을 미치는 정도를 분석하는 경우는 거의 없었다. 이러한 연구결과는 예비교사와 학생들이 올바른 개념을 가지게 하기 위한 교육과정이나 교수 학습 자료 개발에 활용될 수 있을 것이다.