A Cross-Sectional Study of Students' Conceptions on Evolution and Characteristics of Concept Formation about It in Terms of the Subjects: Human, Animals and Plants

설명대상에 따른 학생들의 진화 개념과 진화 개념 형성의 특성에 관한 횡단 연구

  • Published : 2006.12.30

Abstract

The purpose of this study was to identify students' conceptions and their conceptualization traits in terms of the explanation of subjects: human, animals, and plants. A questionnaire was specially developed to make sure students' conceptions of evolution, students' explanation patterns with the five evolutionary explanations: creationism, internal will explanation, theological explanations, use and disuse explanation and natural selection after mutation and perceived ideas of evolution in terms of the genetic characters of human, animals and plants. 1,540 elementary, middle and high school students participated in responding to the questions. The data was collected and analyzed cross-sectionally by age. Results showed that students' evolutionary explanations were different among each subject: human, animals and plants. Students had concentrated with more 'theological explanations' than 'internal will explanation' and 'use and disuse explanation' about plant evolution. 'Natural selection after mutation explanation' was less represented in explaining human characters. This result showed that the anthropocentric thoughts had influenced students' evolution conceptions. Accordingly, as student's age, 'theological explanation' and 'internal will explanation' became least used in explaining the theory of creation. 'Use and disuse explanation' attained more representation in their explanation. In addition, the diversity of students' evolutionary explanations was getting less attention as age increases. Among youngers, 'theological explanation', 'internal will explanation' and 'use and disuse explanation' showed an even number of responses. The elders responded with more 'use and disuse explanation'. This result let us infer that 'use and disuse explanation' was strongly adhered to by student cognitive structures. Many students recognized that evolution was a kind of scientific hypothesis with little evidence. They have had a little interest in evolution and conceptualized it through informal educational sources. This study mentions that to teach evolution more effectively, teachers should make 'use and disuse explanation' adhere strongly to students' cognitive structure.

이 연구는 설명 대상에 따른 학생들의 진화 개념의 특성을 알아보기 위하여 인간, 동물, 식물의 소재에 따른 진화 개념과 연령별 진화 개념의 추이, 진화에 관한 인식의 특성에 대해 조사하였다. 인간, 동물, 식물을 소재로 한 진화 개념 검사지와 진화에 관한 인식 검사지를 개발하여 8개 초 중 고 학교 1,540명에게 투입하여 분석하였다. 연구 결과 학생들의 진화개념이 인간, 동물, 식물에서 다르게 나타났다. 식물은 목적론명이 많았으며 내부 의지와 용불용설이 적었다. 인간은 돌연변이 후 자연 선택이 적었다. 이것은 학생들의 진화 개념에 인간중심적 사고가 영향을 미쳤다고 판단된다. 학생들의 연령이 증가하면서 목적론과 내부 의지가 감소하고 용불용설이 증가하였다. 또한 진화 개념의 다양도 지수가 고등학교로 갈수록 감소한다. 저학년일수록 목적론, 내부 의지, 용불용설을 고루 가지고 있다가 고학년으로 갈수록 용불용설이 가장 많은 비율을 차지한다. 용불용설은 연령이 증가하면서 자연스럽게 획득되는 개념인 것이며, 학생들의 인지에 강하게 고착화되어 있다고 판단된다. 학생들은 진화가 약간의 증거가 있는 과학적 가설로 인식하는 경우가 많았으며 진화에 대한 관심이 부족하였다. 그리고 진화개념이 비형식적 교육매체를 통해 많이 형성되고 있다. 본 연구 결과를 토대로 보았을 때 과학적 진화 개념의 형성을 위해서는 먼저 학생들의 인지구조에서 강하게 자리 잡고 있는 용불용설을 제거해주어야 한다. 이때 사용하는 진화 학습 소재는 인간중심주의적 사고를 극복할 수 있는 소재를 시용하면서, 흥미 있으며 진화 증거에 대한 학생들의 신뢰가 높은 것을 활용해야 한다.

Keywords

References

  1. 김양현 (1999). 칸트의 목적론적 자연관에 나타난 인간중심주의 -목적론적 판단력 비판을 중심으로- 한국철학회, 55, 97-120
  2. 김위경, 이미숙, 이길재 (2003). 집단유전 개념학습에서 귀납적-연역적인 수업효과. 한국과학교육학회지, 23(2), 190-199
  3. 박종분, 이미숙, 이길재 (2003). 자연 선택 개념의 이해를 위한 활동 중심 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 23(5), 505-516
  4. 송창민 (2003). 과학사를 도입한 교수학습 모듈이 고등학생의 진화 개념 변화에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문
  5. 신영준, 김성하, 정완호 (1996). 자연선택 개념의 이해에 대한 횡단적 연구. 한국생물교육학회지, 24(1), 65-85
  6. 이미숙 (2004). 과학사에 근거한 학생들의 진화 개념 변화 분석. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 이미숙, 동효관, 신영준, 김경호, 이길재 (2004). 예비 초등 교사들의 진화 현상 설명에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 32(4), 360-369
  8. 이미숙, 오세평, 이길재 (2005). 과학사적 진화개념 발달 단계에 기초한 초등학생들의 진화 개념 분석. 한국초등과학교육학회지, 24(2), 145-159
  9. 이미숙, 이길재. (2006). 과학사에 근거한 학생들의 진화 개념 분석. 한국과학교육학회지, 26(1), 25-39
  10. 이춘승 (2003) 진화에 관한 중고등학생의 표개념 유형과 유형별 원인 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  11. Bishop, B. A., & Anderson, C. W. (1990). Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27, 415-427 https://doi.org/10.1002/tea.3660270503
  12. Bizzo, N. M. V. (1994). From Down house landlord to Brazilian high school students: What has happened to evolutionary knowledge on the way? Journal of Research in Science Teaching, 31(5), 537-556 https://doi.org/10.1002/tea.3660310508
  13. Brumby, M. (1979). Problems in learning the concept of natural selection. Journal of Biological Education, 13(2), 119-122 https://doi.org/10.1080/00219266.1979.9654240
  14. Brumby, M. N. (1984). Misconceptions about the concept of natural selection by medical biology students. Science Education, 68, 493-503 https://doi.org/10.1002/sce.3730680412
  15. Demastes, S., Good, R., & Peebles, P. (1995). Students: conceptual ecologies arid the process of conceptual change in evolution. Science Education, 79(6), 637-666 https://doi.org/10.1002/sce.3730790605
  16. Duveen, J., & Solonom, J. (1994). The great evolution: Use of role-play in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 31, 575-582 https://doi.org/10.1002/tea.3660310510
  17. Enard, W., Przeworski, M, Fisher, S. E., Lai, C. S. L., Wiebe, V., Kitano, T., Monaco, A. P., & Paabe, S. (2002). Molecular evolution of FOXP2, a gene involved in speech and language. Nature, 418, 869-872 https://doi.org/10.1038/nature01025
  18. Gribbin, J. (2002). Science: a History 1543-2001. London: Allen Lane
  19. Hibish, T., & Goodwin, T. M. (1994). A simple demonstration of natural selection in the wild using the common dandelion. The American Biology Teacher, 56, 286-289 https://doi.org/10.2307/4449822
  20. Kennedy, D., Moore, J., Alberts, B., Scott, E., Ezell, D., Singer, M., Goldsmith, T., Smith, M., Hazen, R., Suiter, M., Lederman, N., & Wood, R. McInerney, J. (1998). Teaching about evolution and the nature of science. Washington, DC: National Academy Press
  21. Lawson, A. E., & Thompson, L. D. (1988). Formal reasoning ability and misconceptions concerning genetics and natural selection. Journal of Research in Science Teaching, 25, 733-746 https://doi.org/10.1002/tea.3660250904
  22. Lawson, A. E., & Weser, J. (1990). The rejection of nonscientific beliefs about life : Effects of instruction and reasoning skills. Journal of Research in Science Teaching, 27, 589-606 https://doi.org/10.1002/tea.3660270608
  23. Mayr, E. (2000). The growth of biological thought: Diversity, Evolution and Inheritance 11 (Ed.), Cambridge, MA. Harvard University Press
  24. Mekel-Bobrov, N., Gilbert, S. Evans, P. D., Vallender, E. J., Anderson, J. R., Hudson, R. R., Tishkoff, S. A., Lahn, B. T. (2005). Ongoing adaptive evolution of ASPM a brain size determinant in Homo sapiens. Science, 309(5741), 1662-1663 https://doi.org/10.1126/science.309.5741.1662
  25. Moore, J. A (1993). Science as a way of knowing The foundations of modern biology. Cambridge, MA. Harvard University Press
  26. National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press
  27. National Science Teachers Association (2003). NSTA position statement: The teaching of evolution. Arlington, VA Wilson Boulevard
  28. Rutledge, M. L., & Mitchell, M. A. (2002). Knowledge structure, acceptance and teaching of evolution. The American Biology Teacher, 64(1), 21-28 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2002)064[0021:HSBTKS]2.0.CO;2
  29. Rutledge, M. L., & Warden, M. A. (2000). Evolutionary theory, the nature of science and high school biology teachers: critical relationships. The American Biology Teacher, 62(1), 23-30 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2000)062[0023:ETTNOS]2.0.CO;2
  30. Settlage, J. (1994). Conceptions of natural selection: A snapshot of the sense making process. Journal of Research in Science Teaching, 31, 449-457 https://doi.org/10.1002/tea.3660310503
  31. Sinclair, A., Pendarvis, M. P., & Baldwin, B. (1997). The relationship between college zoology students' beliefs about evolutionary theory and religion. Journal of Research and Development in Education, 30, 118-125
  32. Southerland, S. A,, Abrams, E., Cummins, C. L., & Anzelmo, J. (2001). Understanding students' explanations of biological phenomena: conceptual frameworks or p-prims? Science Education, 83(3), 328-348
  33. Stedman, H. H., Kozyak, B. W., Nelson, A., Thesier, D. M., Su, L. T., Low, D. W., Bridges, C. R., Shrager, J. B., Purvis, N. M., & Mitchell, M. A. (2004). Myosin gene mutation correlates with anatomical changes in the human lineage. Nature, 428, 415-418 https://doi.org/10.1038/nature02358
  34. Thanukos, A. (2002). Acceptance of evolutionary explanation as they are applied to plants, animals, and humans. Unpublished doctoral dissertation, University of California, Berkeley
  35. Wandersee, J. H. 1986. Plants or animals: Which do junior high school students prefer to study? Journal of Research in Science Teaching, 23(5), 415-426 https://doi.org/10.1002/tea.3660230504