A Study on Didactical Contracts as Hidden Rules in Managing Mathematics Class

수학과 수업 운영의 숨겨진 규칙으로서의 교수학적 계약에 관한 연구

  • Published : 2006.02.01

Abstract

An objective of this paper is to discuss the didactical contracts which have been conceptualized by Brousseau. He modelled mathematics instruction as a game. In such game, didactical contracts existed as its own hidden rules which teacher and student should obey Brousseau introduced it to reveal certain hidden rules which regulates mathematics instruction. Those rules are implicit and reciprocal. In particular, it is not revealed until students break. He defined didactical contracts as teacher's behaviour and corresponding students 'behaviour in order to define it operationally. He he did not define it in psychological and epistemological dimension. But it is necessary to discuss teacher's belief system and epistemology, since teacher's behaviour in instruction is affected by them. He also did not discuss fully teacher's breaking of didactical contracts.

이 연구의 목적은 브루소가 소개한 교수학적 계약에 관해 논의하는 것이다. 브루소는 수학과 수업 자체를 게임으로 모델 화하고 있는 바, 그 게임에는 나름대로 교사와 학생들이 지켜야 하는 여러 가지 숨겨진 규칙으로서의 교수학적 계약이 존재한다. 브루소는 수학과 수업의 어떤 숨겨진 규칙을 표현하기 위해 그것을 도입하였다. 그 규칙들은 암묵적이고 호혜적인 것으로, 특히 학생들이 위반하기 전에는 드러나지 않는다. 브루소는 교수학적 계약을 조작적으로 정의하기 위해 그것을 교사의 행동과 그것에 대응하는 학생의 행동으로 정의하였으나, 심리적 및 인식론적 차원에서 정의하지는 않았다. 그러나 교사의 교수 행동은 자신의 신념 체계와 인식론의 영향을 받는 만큼, 그에 대한 논의도 필요하다. 또, 브루소는 교사가 교수학적 계약을 위반하는 경우에 대해서도 충분히 논의하지 않고 있다.

Keywords