초록
최근 새로운 트랜스포트 계층 프로토콜인 SCTP를 기반으로 한 트랜스포트 계층 이동성 지원방안이 제안되었다. 본 논문에서는 이들 트랜스포트 계층 이동성 지원 방안이 지금까지 제안되어 온 대표적인 IPv6 기반 네트워크 계층에서의 이동성 지원 방안들에 비하여 어느 정도의 성능을 보이는지 그 위치를 가늠해 보고, 이들 각 프로토콜이 수반하는 오버헤드를 비교하였다 시뮬레이션 결과를 통하여 트랜스포트 계층에서의 종단 간 이동성 지원 방안이 네트워크 계층 이동성 지원 방안들이 수반하는 오버헤드보다 더 낮은 오버헤드를 가지며 전송 성능이나 핸드오버 지연 측면에서 MIPv6와 유사하거나 더 좋은 성능을 보임을 알 수 있었다.
Recently, transport layer mobility supporting approaches based on SCTP, which is a new standard transport layer protocol, are proposed. In this paper, the handover performance and overheads of these transport layer mobility supporting approaches are compared to those of the traditional network layer mobility supporting approaches. Through the simulation results, it is shown that the handover performance of the transport layer mobility supporting approaches is better or at least similar to that of the plain MIPv6, which is the representative network layer mobility supporting approach. With respect to the amount of control packet, the transport layer approaches impose less overhead than any of the network layer approaches.