신뢰성을 고려한 도로 시거 설계의 제고

Reliability-Based Design of Sight Distance, a Revisit

  • 발행 : 2006.02.28

초록

안전한 도로설계가 되기 위해서는 운전자나 자동차의 특성을 충실하게 반영한 설계기준을 사용하는 것이 필수적이다. 그러나, 기존의 설계기준들은 운전자와 차량의 체계에서 관측되는 불확실성의 특성을 감안하고 있지 못하며, 기본적으로 동질 단순 체계로 간주하여 대표적인 특성만을 반영하는 위험성이 있다. 본 연구에서는 도로선형설계의 가장 중요한 설계요소의 하나인 정지시거와 교차로시거를 중심으로 신뢰성을 기반으로 하는 새로운 방법을 제안하고자 한다. 연구를 위하여 신뢰성공학에서 이미 잘 알려진 Hasofer-Lind (1974)의 일계이차 모멘트 방법을 사용한다. 연구의 결과, 만약 특정 도로구간에 대하여 적용하고자 하는 시거모형의 파라메타에 대한 평균, 분산, 그리고 분포함수를 알 수 있다면 이를 이용하여 그 구간에 대한 시거의 불확실성과 안정성을 반영할 수 있는 새로운 설계기준을 만들 수 있음을 보여주고 있다 따라서, 본 연구에서 제안하고 있는 확률모형은 신뢰수준을 감안한 시거설계에 있어서 매우 유용할 것으로 생각된다.

Considering characteristics of drivers and vehicles with proper and reliable ways in highway design Procedures can ensure high level of highway safety. However, it is almost impossible to take into account all factors of drivers and vehicles influencing on the highway safety because of their uncertain and random nature. To detour the dead-end, the nature are usually assumed as simple homogeneous and deterministic one. Although the restricted assumption makes the system simple, it can produce serious problems due to lack of considering variability in the system. This paper develops a reliability-based method for determining stopping sight distance(SSD) and intersection sight distance (ISD), which are crucial elements in highway alignment design. In the study, Hasofer-Lind method is adopted. which is a well-known first-order second moment reliability method (AFOSM) The results in this study show that if mean, variance, and distribution of a particular driver-vehicle parameter are known, more reliable sight distances can be applied in highway design procedures because we can reflect uncertainties and randomness. Thus, the Probabilistic method could be adopted in designing the sight distance(s) with the desired reliability level.

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참고문헌

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