Abstract
The purpose of this study is to develop a instructive strategy model of cooperative learning for practical class in technical high school. To achieve this purpose, this study has conducted related literature investigation and interviewed with professionals for reconstruction of practice contents. As a result, 15 steps instructional strategy model of cooperative learning was designed and this model based on traditional 4 steps model, Jigsaw and STAD model which have been verified as effect. To complete the final project, all the team members must cooperate themselves and tutor their peers with learning guides which are constructed as a modular system. This instructional strategy model which is correlated with modular instruction, peer tutoring and cooperative learning is expected to enhance students' school work of psychomotor domain as well as cognitive domain and affective domain.
이 연구의 목적은 공업계 고등학교 실기교육에서 적용할 수 있는 협동학습 수업 모형을 개발하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위해서 관련 문헌을 검토하였고, 실기교육 내용의 재구성과 모형개발을 위해서 전문가와 면담을 하였다. 연구 결과 15단계로 구성된 협동학습 수업 전략 모형이 개발되었다. 이 모형은 전통적인 4단계 모형에 그 기반을 두고 있고, 이미 그 효과가 검증된 Jigsaw 모형과 STAD 모형, 그리고 LT 모형의 장점을 수용하였다. 개발된 모형의 특징은 학생들이 협동학습 과제를 완성하기 위해서 모든 팀 구성원들이 모듈로 구성되어 있는 학습안내서를 가지고 수업목표를 달성해야 하며, 자신들의 동료들을 가르쳐서 구성원 모두가 완전학습에 도달하도록 해야 한다. 이 수업전략 모형은 모듈식 학습안내서, 동료지도법, 그리고 협동학습이 유기적으로 연결되어 있어서 공업계 고등학교 학생들의 인지적 영역과 정의적 영역은 물론이고 기능적 영역의 수업목표를 효과적으로 달성할 수 있을 것으로 기대된다.