An Comparative Analysis of High School Industrial Technology Subject-Matter Curriculum in the country and foreign country

국내외 고등학교 공업기술과 교육과정 비교 분석

  • Received : 2006.10.30
  • Accepted : 2006.12.20
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyse between foreign curriculum and our high school industrial technology subject-matter curriculum, to review trend and stream of curriculum revision, and purpose and content system of subject-matter. This study was conducted through reviewing literature; research reference, journal, book, and Web materials. in this study, comparative target country was restricted to Japan, U. S. A., U. K., and N. Z., Australia that administer to similar subject with our industrial technology subject-matter. The major finding of this study were as follows: 1. A similar subject-matter with our industrial technology subject0matter was Japan' 'foundation of industrial technology' and 'project research', U. S. A.' 'technology' and etc, U. K.' 'design and technology', and N. Z.' 'technology', 'New South Wales in Australia' design and technology'. 2. The result of analysis to purpose and strength of subject-matter, our' industrial technology subject-matter was oriented to knowledge, understanding and career search in industrial area. but, the other was emphasized technological problem solving by process-based method with thinking and action. 3. In the curriculum content, our country was treat to content area of a broad industrial world. on the other hand, Japan; relationship between human and technology, environment, process technology and product technology, project research. U. S. A.; technology content standards by knowledge, process and context, U. K., N. Z., and Australia were focused 'design process'. Based on above results, the recommendation can be established as follows: 1. A study on the implementation of industrial technology curriculum. 2. A study on the perception and need assessment of expert and stakeholder about purpose and content system. of industrial technology subject-matter.

이 연구의 목적은 우리나라 공업기술교과 성격과 내용이 유사한 외국의 교육과정을 비교 분석함으로서 교육과정 개정의 흐름과 방향, 그리고 교과의 목표와 내용체계에 대하여 고찰해 보는 데 있다. 이를 위하여 이 연구에서는 문헌연구를 중심으로 한 연구방법을 수행하였다. 이 연구에서는 우리나라 공업기술교과와 유사한 과목들이 편성되어 운영되고 있는 일본, 미국, 영국, 그리고 뉴질랜드와 호주의 교육과정을 중심으로 분석하였다.이 연구의 결과를 요약하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라 공업기술교과와 유사한 과목으로는 일본의 '공업기술기초'와 '과제연구', 미국의 '기술', 영국의 '설계와 기술', 그리고 뉴질랜드의 '기술', 호주 뉴사우스웨일즈주의 '설계와 기술' 등이 있었다. 둘째, 교과의 목표와 강조점을 분석한 결과, 우리나라는 공업기술은 공업에 대한 지식과 이해, 그리고 진로탐색에 초점을 두고 있었으나, 일본, 미국, 영국, 뉴질랜드, 호주의 경우에는 과정적 접근 방법에 의한 기술적 문제해결력을 강조하고 있었다. 셋째, 교육내용을 분석한 결과, 우리나라는 전반적인 공업 세계의 영역을 다루고 있었으나, 일본은 인간과 기술 및 환경의 관계, 가공기술과 생산기술, 과제연구를 다루고 있었으며, 미국은 지식과 과정, 그리고 맥락에 의한 내용표준을 제시하고 있었고, 영국, 뉴질랜드, 그리고 호주의 경우에는 설계과정에 초점을 두고 있었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 후속 연구를 제언하면 다음과 같다. 첫째, 공업기술교과의 교육과정 운영에 대한 실태분석이 필요하다. 둘째, 공업기술교과의 목표와 내용체계에 대한 전문가와 이해관계자들의 인식과 요구분석이 필요하다.

Keywords

References

  1. 강현석, 주동범(2004). 현대교육과정과 교육평가. 서울: 학지사
  2. 강현석, 주동범, 김창호(2004). 선택중심 교육과정의 이론과 실제. 서울: 학지사
  3. 교육부(1997). 실과(기술.가정) 교육과정
  4. 교육인적자원부(2000). 고등학교 교육과정 개요. 교육인적자원부
  5. 교육인적자원부(2001). 학교 교육과정 편성.운영 실제. 고등학교 교육과정 편성.운영 자료(1)
  6. 교육인적자원부(2003). 제7차 교육과정에 기초한 대학입시 방안(정책설명 I )
  7. 김재춘(1999). 중등교육의 질 개선을 위한 교육과정의 다양화 방안. 교육과정평가연구, 1(1), 17-30
  8. 소경희, 채선희, 정미경(2000). 교육과정.교육평가 국제비교 연구(II). 한국교육과정평가원
  9. 유정애, 김원정(2006). 체육과 선택중심 교육과정의 개설 논리와 내용구성 방향탐색. 한국스포츠교육학회, 13(2), 1-24
  10. 최유현(2005). 기술교과학. 형설출판사
  11. 한국기술교육학회(2005). 제5차 연례학술발표대회 자료집
  12. 허경철(2002). 교육과정.교육평가 국제비교 연구(IV) -교육과정 개정 방식을 중심으로 -. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2002-2
  13. 허봉규(2004). 학교 현장에서 본 선택중심 교육과정. 교육과정연구, 22(3), 93-122
  14. 홍후조(2001). 선택 교육과정 설계에서 선택 '주체'와 선택 '대상'. 한국교육학술정보원 www.riss4u.net 지식정보 Mall 교육과정 편
  15. 이춘식(2001). 실과(기술.가정) 교육 목표 및 내용체계 연구(I). 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2001-2
  16. 이춘식(2001). 실과(기술.가정) 교육 목표 및 내용체계 연구(II). 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2001-10
  17. 이춘식(2004). 실과(기술.가정) 교육과정 실태분석 및 개선 방향 연구. 한국교육과정평가원
  18. American Association of School Librarians and Association for Educational
  19. Communications Technology. (1998). Information Power: Building Partnerships for learning. Chicago: American Library Association
  20. International Society for Technology in Education. (2000). National Educational Technology Standards for Teachers
  21. International Technology Education Associations. (1996). Technology for all Americans: A rational and structure for the study of technology. Reston, VA: Author
  22. International Technology Education Associations. (2000). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. Reston, VA: Author
  23. International Technology Education Associations. (2003). Advancing Excellence in Technological Literacy: Student Assessment, Professional Development, and Program Students. Reston, VA: Author
  24. International Technology Education Associations. (2004). Measuring Progress: A Guide to Assessing Students for Technological Literacy. Reston, VA: Author
  25. National Academy of Engineering and National Research Counicl. (2002). Technically Speaking: Why All Americans Need to Know More About Technology. Washington, D. C.: National Academy Press
  26. New South Wales Board of Studies. (2003). Design and Technology Years 7-10. Syllabus
  27. Ohio Department of Education. (2003). Technology Academic Content Standards
  28. http://www.boardofstudies.nsw.edu.au/(호주뉴사우스웨일주 교육과정망)
  29. http://www.nc.uk.net/(영국교육과정망)
  30. www.curriculum.edu.au(호주교육과정망)
  31. www.dfes.gov.uk(영국교육부)
  32. www.ed.gov(미국 교육부)
  33. www.mext.go.jp(일본문부과학성)
  34. www.minedu.govt.nz(뉴질랜드 교육부)