Effectiveness of a Drug Misuse and Abuse Preventive Program for Middle School Students

중학생 약물오남용 프로그램의 효과

  • Published : 2006.12.01

Abstract

Purpose: This study was to develop and verify the effects of drug misuse and abuse preventive program for middle school students. Methods:This research was a quasi experimental study under the nonequivalent control group with pretest-post test design which tried to protect children from the detrimental effect of drugs and develop a drug abuse prevention program for middle school students. Data was collected from October 10th to 21th, 2005. Subject consisted of 145 middle school students in Kyeonggi, experimental group-72, control group-73. Dick & Carey's(1996) educational system was applied, based on documents and materials online related to drug abuse in order to develop drug abuse prevention program. It's composed of 4 parts, 45 minute each. The evaluation instrument testing for the knowledge about drugs was a criterion of referenced test items modeled by Dick & Carey. The instrument for attitudes about drugs was modeled by Kim, Soyaja. A pre-test was taken on the knowledge and attitudes to drugs. The experimental students were given four sessions of drug abuse prevention education. A post-test similar to the pre-test questionnaire was given in 1 week, 4 weeks following the last session. Collected data was analyzed by using SAS 9.1 program. Results:Followings are the summarized result of study 1. The experimental group, that attended the drug abuse prevention program will have more knowledgable about drugs than the control group (F=27.31, p<.0001). 2. The experimental group, that attended the drug abuse prevention program displayed greater negativism attitude than the control group (F=0.58, p=0.4477). Conclusion:The results conclude that drug abuse prevention programs increase the knowledge of middle school students but doesn't change their attitude toward drugs. Therefore we need to offer them more systematic education to increase their knowledge so it will also improve their attitudes as well.

Keywords

References

  1. 고복자 (1991). 청소년 약물남용에 대한 학교 예방 대책, 제 25회 청소년 문제연구 심포지움 자료
  2. 국민건강보험공단 (2005). OECD Health Data 2005를 통해 본 한국의 보건의료현실. 국민건강보험 공단보도자료
  3. 김남숙 (2001). 약물남용예방 교육프로그램이 남자 중학생의 지식과 태도에 미치는 영향. 부산대학교 석사학위논문, 19-30. 부산
  4. 김문섭 (1998) 청소년의 약물문화와 학교의 약물교육. 문화연구, 1(1). 55-82
  5. 김소야자, 박명윤, 오가실, 김경환, 서일 (1991). 청소년 약물남용 실태조사. 체육청소년부, 50-51
  6. 김소야자, 김선아, 공성숙, 김명아, 서미아 (1999). 청소년 약물남용 예방교육 프로그램의 효과. 대한간호학회지, 29(1). 150-160
  7. 김소야자, 서미아, 남경아, 박정화 (2001), 청소년 약물남용 예방교육 모델 개발 및 효과. 정신간호학회지, 10(1).66-75
  8. 김화중 (1994). 보건교육의 이론과 실제. 서울: 수문사
  9. 문화관광부 (2001). 청소년백서. 문화관광부
  10. 박인혜, 조인숙. 류현숙 (2003). 초등학교 학생의 약물남용에 대한 실태와 태도 한국학교보건학회지, 16(1), 121-133
  11. 성정혜 (2004). 초등학생을 위한 약물남용프로그램의 적용효과. 계명대 교육 대학원 석사학위논문, 20-27. 대구
  12. 양태경 (1999). 고등학생들의 약물남용에 대한 지식 및 태도. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 3-4, 대구
  13. 원사덕 (2002). 효과적인 청소년 약물남용 예방프로그램 수립에 관한 연구. 한성대국제대학원. 석사학위논문. 18-58, 서울
  14. 이기문, 임홍빈 (1995). 우리말 돋움사전 (872p). 서울: 동아출판사
  15. 이복순 (2002). 약물남용 예방교육프로그램이 중학생의 약물에 대한 지식 및 태도에 미치는 영향. 전북대학교 석사학위논문, 20-26, 전주
  16. 이숙련 (1995). 부산시내 중.고등학생의 약물에 대한 태도와 남용 실태에 관한 조사 연구. 한국학교보건학회지. 8(2). 257-275
  17. 이후경. 김선재, 윤성철, 봉수연, 안현주, 박선영 (2001) 한 중소도시의 청소년 약물사용 실태조사. 신경정신학회지. 40(1), 23-36
  18. 정미숙 (2002). 초등학교 교사의 약물교육 수행정도. 아동간호학회지, 10(1). 29-36
  19. 차현숙 (1997). 약물남용예방교육이 여중생들의 약물에 대한 지식과 태도에 미치는 영향. 연세대교육대학원. 석사학위논문, 25-32. 서울
  20. 청소년보호위원회 (2004). 음주청소년 특성 조사 및 개선방안, 33-91
  21. 최선화 (1996). 청소년과 약물남용. 서울: 홍익재
  22. 최순화 (2003). 물질남용 예방교육이 초등학교 5학년 학생들의 물질에 대한 지식과 태도에 미치는 효과. 전남대학교 교육학대학원 석사학위 논문, 16-35, 광주
  23. 최영신 (2004). 청소년 약물남용 실태의 추이분석: 청소년문화와 정책적 의미. 청소년학 연구. 11(3). 1-22
  24. 한국금연운동협의회, 연세대학교 국민건강증진연구소 (2005). 2005 중.고등학교 흡연실태 조사. 청소년보고서, 4-40
  25. Botvin, G. J., Baker. E.. Dusenbury, L., & Botvin, E. M. (1995). Long-term follow-up results of a randomized drug abuse prevention trial in a white middle-class population. JAMA, 273, 1106-1112 https://doi.org/10.1001/jama.273.14.1106
  26. Clayton. R. R., Cattarello, A. M. & Jhonstone, B. M. (1996). The effectiveness of Drug abuser Resistance Education 5-year follow-up results. Preventive Medicine. 25(3). 14-20 https://doi.org/10.1006/pmed.1996.0007
  27. Cuijpers, P.. Jonkers, R., De Weerdt, I.. & De Jong, A . (2002). 'The effects of drug abuse prevention at school: the Healthy School and Drugs' project. Addictions. 97. 67-73 https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00038.x
  28. Dick, W.. & Carey, L. (1996). The Systematic Design of Instruction(4th Ed). NY: Harper Collins College Publishers
  29. Dusenbury. L.. & Falco, M. (1995). Eleven components of effective drug abuse prevention curricula. Journal of School Health. 65(10). 420-425 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1995.tb08205.x
  30. Hawkins, D., & Cutalano, R. (2000). Working to make school and communities safer for learning. Available at: http://www.hamfish.org/programs/226.html
  31. Komro. K. A.. Perry. C. L.. Williams. C. L.. Stigler. M. H.. Farbakhsh, K.. & Veblen-Mortenson, S. (2001). How did Project Northland reduce alcohol use among young adolescents? Analysis of mediating variables. Health Education Research. 16. 59-70 https://doi.org/10.1093/her/16.1.59
  32. Kozier. B.. Erb, G.. Blais. K.. & Wilkinson. J. M. (1995). Fundamentals of nursing: concepts. process and practice (5th Ed.), CA: Addison-wesley
  33. Little, R. (1975). New Age in the Schools: Quest Anti- Drug Program or Values Clarification. Available at: http://www.watchman.org/cults/quest.htm
  34. Sadava, S. W. (1973). patterns of college student drug use. psychological reports. 33. 75-86 https://doi.org/10.2466/pr0.1973.33.1.75
  35. Sheingold, K.. & Tenny. Y. J. (1982). Memory for a salient childhood event. In U. Neisser (Ed.), Memory observed (pp. 201-212). New York: Freeman