The Effects of Obese Elementary Students Education Program in Blended Learning Environment

혼합학습 환경에서 비만학생 교육 프로그램의 효과

  • Published : 2006.12.01

Abstract

Purpose : The purpose of this study was to develop an obese elementary students education program available for blended learning environments, which refered to a combination of ofline and online learning. And it's also intended to verify its efect to bost the eficiency of obese schol children's learning about obesity.Methods : The subjects were 52(experimental group=21, control group=31 ) fourth, fifth and sixth graders who OVA. Results : The obese elementary students education program tailored to blended learning setting wasn't more conducive to lowering the obesity level of the obese students t han the typical obese elementary students education program. But the obese elementary students education was more efective than the typical one in improving the knowle dge of the obese students about obesity, and in enhancing the academic self-eficacy of the children. Conclusion : As the obese elementary students education program tailored to blended learning setting was effective in boosting the relevant knowledge and academic self-efficacy of the children, sustained research efforts should be put into developing obese elementary students education programs available for both online and offline to help students to access information on obesity and manage it better.

Keywords

References

  1. 김경화 (2003). 보건교사와 학부모가 연계한 비만관리 프로그램 적용 효과. 계명대학교. 석사학위논문, 13-43, 대구
  2. 김도헌, 최우재 (2003). Blended Learning을 통한 리더십 훈련 프로그램의 개발 및 평가 연구. 교육정보방송연구, 19(4), 147-176
  3. 김봉미 (2004). 초등학생을 대상으로 한 자기효능감 증진 비만관리 프로그램의 효과 분석. 가톨릭대학교. 석사학위논문, 7-24, 서울
  4. 김선녀, 김진양, 이은선, 차규정 (2005). 학생비만관리 프로그램 및 지도자료, 3-120, 대전: 충청남도 교육청
  5. 김선희 (1997). 일개 초등학교 비만학생을 위한 비만관리 프로그램 효과에 관한 연구. 연세대학교. 석사학위논문, 12-33, 서울
  6. 김아영, 박인영 (2001). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123
  7. 김아영, 차정은 (2003). 교사효능감 및 학생의 학업적 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향에 대한 다층분석. 교육심리연구, 17(2), 25-43
  8. 김영혜. 박남회, 이선미 (2004). 비만관리프로그램이 초등학교 비만학생의 비만도, 신체조성, 체력, 지식 및 식행동에 미치는 영향. 아동간호학회지, 10(1), 14-21
  9. 김태선 (2005). 비만학생과 정상체중 아동의 자아존중감과 스트레스 분석. 영남대학교. 석사학위논문, 29-40. 대구
  10. 김효신 (2003). 행동요법이 중,고도 비만학생의 비만도, 피부두께, 지방량, 혈중지질농도 및 렙틴농도에 미치는 효과. 대한간호학회지, 33(3), 405-413
  11. 박경숙. 오숙희 (2004). 학령기 비만학생의 자기효능감과 건강증진 생활양식과의 관계 연구. 아동간호학회지, 10(2), 173-179
  12. 박정현 (2004). 초등학교 비만학생을 위한 놀이중심 비만관리 프로그램의 효과분석. 전북대학교. 석사학위논문, 30-48, 전주
  13. 백수회 (2003). 디자인교육에서 혼합형 수업 ( Blended learning) 적용 가능성, 디자인학 연구, 54(16), 38-43
  14. 서남숙. 김영희, 강혜영 (2005). 행동수정과 자기효능감에 근거한 비만관리프로그램의 효과 -초등학교 비만학생을 대상으로-. 대한간호학회지, 35(3), 611-620
  15. 안주미, 박주영 (2004). 비만관리 프로그램이 아동의 체중감소와 자아존중감 및 신체의식에 미치는 영향. 한국스포츠리서치, 15(4), 439-452
  16. 우찬영 (2003). 초등학생의 학습동기, 귀인성향 및 자기효능감과 학업성취와의 관계. 경남대학교. 석사학위논문, 21-40, 경산
  17. 이상수 (2006). Blended Learning을 위한 수업설계 원리. 2006 한국교육공학회 춘계학술대회, 83-97
  18. 전명자 (2004). 비만관리프로그램이 비만청소년의 비만도와 자아존중감, 대인거리, 학습태도에 미치는 효과. 강원대학교. 석사학위논문, 32-47, 춘천
  19. 전미숙 (2003). 초등학교 비만학생을 위한 비만관리 프로그램의 개발 및 효과. 전북대학교. 석사학위논문, 19-40, 전주
  20. 주현옥 (1998). 아동의 비만관리를 위한 체중조절 프로그램 개발. 부산대학교. 박사학위논문. 19-56. 부산
  21. 중알일보 (2005). 2005년 11 월 21 일자 사회변 보도 자료
  22. 차규정 (2004). 비만관리 프로그램이 여고생 체중. 체질량지수 및 생리지표에 미치는 영향. 충남대학교. 박사학위논문. 19-53. 대전
  23. 황윤한 (2004). 개별화 수업의 본질에 관한 탐구. 초등교육연구. 17(2). 269-300
  24. Alvarez. S. (2005). Blended Learning solutions. In B. Hoffman (Ed.), Encyclopedia of Educational Technology[Online]. Available: http://coe.sdsu.edu/eet/articles/blendedleaming/start.htm [2005. Nov 23]
  25. Epstein. L. H.. Roemmich. J. N.. & Raynor. H. A. (2001). Behavioral therapy in the treatment of pediatric obesity. Pediatric Clinics of North America. 48(4). 981-993 https://doi.org/10.1016/S0031-3955(05)70352-7