The Effect of Tender-offer on the Value of the Firms in Korea

공개매수가 기업가치에 미치는 영향에 관한 연구

  • Jeong, Jin-Ho (Dept. of Business Administration, Kyungnam University) ;
  • Ha, Jong-Bae (Dept. of Business Administration, Kyungnam University)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

This study investigated the effect of tender-offer on the value of the firms in Korea. For this purpose, the study applied an event study methodology to 55 cases(bidding firm : 26, target firm : 39) of tender-offer and 164 cases(bidding firm : 144, target firm : 20) of merger announcements made between January 1st, 1994 and September 30th 2004. We found the following results. For tender-offer announcements, there was a significant increase in target firm's value while there was no significant change in bidding firm's value. In contrast, for merger announcements, there was a significant increase in bidding firm's value while there was no significant change in target firm's value. In addition, the synergy effect of tender-offer was higher than that of merger. The results support the Berkovitch and Khanna(1991)'s prediction that bidding firms choose tender-offer rather than merger in the presence of higher synergy profit from M&A.

본 연구에서는 한국증권선물거래소 상장기업을 대상으로 공개매수가 기업가치에 미치는 영향을 연구하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 공개매수 공시일 전후의 기업가치 변화를 합병의 경우와 비교하여 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 공개매수와 합병의 비교검증에서 공개매수의 공시효과는 제의기업에서는 비유의적으로 나타났고 대상기업에서는 유의한 양(+)의 초과수익률이 발견되었다. 이와 대조적으로 합병의 공시효과는 제의기업에서 유의한 양(+)의 초과수익률이, 대상기업에서는 비유의적으로 나타났다. 또한 공개매수가 대상기업과 제의기업을 합한 총 초과수익률에서 합병의 경우보다 높고, 그 대부분은 제의기업보다는 대상기업에서 발생한다는 것을 발견하였다. 이러한 결과는 공개매수와 합병이 기업가치에 미치는 영향이 차별적으로 존재하며, Berkovitch and Khanna(1991)의 모형에서 제시한 것처럼 공개매수는 합병보다 더 높은 시너지이익이 가능한 경우에 발생한다는 주장을 지지하는 증거로 해석된다. 둘께, 공개매수가 기업가치에 미치는 영향을 세부적으로 분석한 결과는 다음과 같다. (1) 타율적인 공개매수에 관해 자본시장이 부정적으로 반응하고 (2) 적대적 공개매수에 대해 제의기업이 지나친 비용을 지출하는 것으로 자본시장이 해석하며 (3) 지급수단(medium of payment)이 기업의 내재가치를 나타내는 신호 역할을 수행하는 증거가 발견되었다. 또한 (4) 비계열사 간의 공개매수는 제의기업과 대상기업 모두 기업가치에 유리하게 작용하는 것으로 나타났으며 (5) 공개매수 기간이 끝난 후에는 실패의 경우 제의기업의 주가는 급락하였으나, 대상기업의 주가는 오히려 상승하는 것으로 나타났다. 마지막으로 (6) 비상장기업이 상장기업을 상대로 공개매수를 제의하는 것이 상장기업간의 공개매수 경우보다 대상기업의 기업가치에 유리하게 작용한다는 것을 발견하였다.

Keywords