초록
본 연구는 BPM을 구현하는데 있어서 대상 프로세스를 선정하는 방법론에 관한 연구이다. LG CNS사의 BPM 구축방법론을 함께, 프로세스 선정 방법론인 enPAM을 제시하였다. 첫째, 대상 기업의 프로세스를 정의하는 방안들을 제시하였으며, 둘째, 대상 프로세스들에 대해 BPM 시스템을 구축하기 위한 프로세스 우선순위 평가지표로서, 크게 비즈니스 영향도, BPM 적용성, 실행가능성 세가지와 하부기준들을 제시하였다. 마지막으로, 한 이통통신회사를 대상으로 enPAM의 구체적인 적용과정을 보여줌으로써, 본 방법론의 유용성을 제시하였다.
This paper is about how to drive a Business Process Management(BPM) implementation project from selecting a target process to BPM deployment. For guidance of BPM implementation, LG CNS BPM Methodology and enPAM(Entrue Process Assessment Model) were used. This paper focuses on the methodology of process selection and presents a case study from the telecommunication industry. The enPAM consists of three major criteria in determining process priority for BPM system deployment: business impact, BPM adequateness and implementation feasibility. These three criteria can be easily modified for other telecommunication business just as we did to suit this telecom case. Moreover, it could provide useful ideas to companies that consider introducing a BPM solution for process management. Although we propose a comprehensive design methodology for selecting a proper target business process for BPM implementation, more work is still needed to extend the results for rigorous and practical method.