소비자단체 사이트의 평가

Evaluation of a Consumer Organization Site

  • 남수정 (인하대학교 생활과학연구소) ;
  • 유현정 (충북대학교 주거환경.소비자학과) ;
  • 김기옥 (성균관대학교 생활과학부 가정경영.소비자학)
  • Nam, Su-Jung (Research Institution for Human Life Sciences, In Ha University) ;
  • Yoo, Hyun-Jung (Dept. of Housing, Interior Design & Consumer Studies, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Kee-Ok (College of human life sciences, Sung Kyun Kwan University)
  • 발행 : 2006.08.30

초록

This study, systematically evaluated the services provided by consumer organization site in order to improve the possessing problems or deficient aspects and present a desirable direction for instituting the planning of a new consumer group site. An evaluation of the level with respect to contents of consumer organization site showed that communication had the lowest grade while design had the highest. There were some technical errors related to accessibility of the site. An examination of the quality of consultation showed that success rate was low and the contents of the consultation were inadequate. However, compared with service quality of the consumer organization site estimated in the year of 2000, the current service showed significant improvements in terms of the overall quantity of information.

키워드

참고문헌

  1. 김기옥, 김난도, 이승선 (2004) . 디지털 사회의 소비자정보론, 시그마프레스
  2. 김기옥, 유현정, 남수정 (2001) . 민간 소비자상담 사이트 상담 서비스 평가. 대한가정학회지, 39(7),145-163
  3. 김명옥 (2000). 정보제공형 웹사이트 사용자 인터페이스 평가 에 관한 연구-사무관리자 성별간 비교 실증 분석. 비서학논총, 9(2), 5-26
  4. 문형남, 김유환(2000). 웹 테스팅 솔루션을 이용한 공공기관 웹사이트의 정량적 방법 연구 정보통신정책학회 2002 년 정기학술대회논문집, 193-199
  5. 서수석, 이종호 (2002). 웹사이트 상대평가를 위한 접근방법에 관한 연구. 한국경영정보학회지 2002추계학술 논문집, 286-295
  6. 성영신, 정수정, 장세욱(2001). 네티즌은 웹사이트를 평가할 때 무엇을 중요시 하는가. 한국심리학회지, 2(2), 101 123
  7. 송인숙, 이은희 (1996). 소비자상담사 교육프로그램에 관한 연구-필수이수교과목의 교과내용과 현장실습교육을 중심 으로-. 대한가정학회지, 34(3), 9-20
  8. 이기춘(2002). 소비자가교육의 이론과 실제, 서울: 교문사
  9. 이기춘, 박명희, 이승신, 송인숙, 이은희, 제미경 (1998). 소비 지역지상담, 서울: 학현사
  10. 장진경 (2002). 사어버상담 활성화를 위한 탐색연구. 한국가정관리학회, 20(4), 135-148
  11. 최선경 (1993). 소비자단체의 발전방안에 관한 연구. 한국소비자보호원
  12. 허경옥 (2003). 소비자정보사이트에서의 정보탐색, 만족도 및 사이트개선방안에 관한 연구. 마케팅관리연구, 8(3), 107-134
  13. 홍일유, 이부현 (2000). 인터넷 웹사이트의 포괄적 평가모형에 관한 연구. 경영과학, 17(3), 161-180
  14. 황미현, 이승신 (2002). 인터넷 소비자정보사이트의 분류 및 기술적 수준 실태분석. 대한가정학회지, 40(5),147-158
  15. Chang Liu, Kirk P. Arnett (2000). Exploring the factors Associated with Web site Sucess in the context of electronic commerce, Information & management 34
  16. Kee-Ok, Kim & Su-Jung Nam (2005). the Examination of Consumer Information Site Evaluation. Journal of Asian Regional Association for Home Economics 12(1) 45-56
  17. Oliver, K., Willcison, G. & Bennett, L.. (1999). Evaluating the Internet Information Sources, Paper Presented at the Annual Convention of the Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) ED-MEDIA/EDJELECOM 97, Calarry, AB, Canada
  18. http://www.cpb.or.kr
  19. http://www.watchfire.com