The Impact of Brightness, Polarity, and Hue Difference on Legibility and Emotional Effect of Word in Visual Display

시각디스플레이에서 단어와 배경간의 밝기, 대비부호, 색상차이에 따른 가독성 및 감성효과

  • Published : 2006.12.31

Abstract

This research was conducted to see the impact of brightness, polarity, and hue diference on legibility and emotional effcts of the word. In the experiment 1, stimuli with three levels of brightness difference and two-typed polarity were used. The results showed that legibility, aesthetics, and preference increased with increasing brightness difference. In the experiment 2, the same stimuli if experiment 1 included four hues: red, green, blue, yellow. As a result, the effects of brightness and polarity and the interaction effect of brightness and polarity on legibility were significant. Also, the effects of brightness, polarity, and hue and the interaction effect of brightness and hue on aesthetics and preference were significant. These results showed that legibility, aesthetics, and preference increased with increasing brightness difference of word and background and positive polarity was better than negative. Aesthetics and preference rating increased according to the following order: red, blue, green, yellow. In addition, the interaction effect of brightness and polarity on legibility was because reaction time of negative polarity was longer than positive at the small brightness difference condition. The interaction effect of brightness and hue on aesthetics and preference ws because the aesthetics rating of hue at the large brightness difference condition had significant difference compared with small brightness difference. In the experiment 3, participants rated text designs and simple color stimuli with 18 emotional adjectives to see the similarity of their emotion. The conclusion was that to reflect the subjective feelings of a rotor on the text design, it would be appropriate to use the rotor on background of the text design.

본 연구에서는 시각디스플레이에서 단어와 배경간의 밝기, 대비부호, 색상 차이가 가독성 및 감성에 미치는 효과를 살펴보았다. 실험 1에서는 밝기차이(대, 중, 소)${\times}$대비부호(정적, 부적) 조건에 따른 가독성, 심미성, 선호도의 효과를 알아보았다. 실험 1의 결과, 밝기 차이가 커짐에 따라 가독성, 심미성, 선호도가 증가하였다. 실험 2에서는 실험 1 조건에 네 가지 색상 요인(초록, 빨강, 노랑, 파랑)을 추가하여 수행하였다. 그 결과 가독성에서는 밝기와 대비부호의 주효과, 밝기와 대비부호간의 상호작용효과가 유의미하였으며, 심미성과 선호도에서는 밝기, 대비부호, 색상의 주효과, 밝기와 색상간의 상호작용효과가 유의미하였다. 즉 밝기의 차이가 커짐에 따라 가독성, 심미성, 선호도가 증가하였으며, 정적대비가 부적대비에 비해 가독성, 심미성, 선호도가 더 좋았으며, 색상은 빨강, 파랑, 초록, 노랑 순으로 심미성과 선호도가 높은 결과를 보였다. 또한 가독성에서 밝기와 대비부호간의 상호작용효과는 밝기의 차이가 작은 조건에서 부적대비가 정적대비보다 반응시간이 길게 나타났기 때문인 것으로 보인다. 심미성과 선호도에서 밝기와 색상간의 상호작용효과가 나타난 것은 밝기 차이가 작은 조건에 비해 큰 조건에서 색상에 따른 심미성효과가 유의미하게 차이가 있었기 때문인 것으로 보인다. 실험 3에서는 텍스트 디자인과 단일색을 대상으로 18개의 감성 어휘를 평정하게 하여 감성의 유사성을 측정하였다. 그 결과, 특정 색이 지닌 주관적인 느낌이 텍스트 디자인에 잘 반영되기 위해서는 배경에 그 색을 사용하는 것이 더 적절하다는 결론을 얻었다.

Keywords