Abstract
Internet Technology allowed general commerce to have proceeded actively, and now it is sharply evolving into Mobile Commerce. Mobile Commerce came into an inheritance of the Electronic Commerce, thought the feature to be different form is various as well. Many researches that analyzed the feature of Electronic Commerce were carried out but those were processed according to its location and field only. This study extracted and analyzed the factor that considered the several positions for Mobile Commerce so that it can reflect diverse the demands from those related to Mobile Commerce. It sought the new characteristic which is different from the Electronic Commerce, and took account of the successful factor for Mobile Commerce which includes the position in a user, a developer and an operator. In addition AHP (Analytics Hierarchy Process) was used in order to evaluate the subject characteristic applied to each related to through more objective methods. The analysis results identified in this study such as the quality trust and understandability for an information duality might be the one of the chief elements of success in Mobile Commerce which applies at the present.
인터넷 기술의 발전으로 사용자가 이동 중에도 상거래가 가능한 모바일 상거래로 빠르게 진화되어 가고 있다. 모바일 상거래는 전자 상거래 특성을 상속받지만 구별되는 특성 또한 다양하다. 모바일 상거래 특성을 분석한 연구가 많이 수행되었으나 대부분 한정된 분야로 진행되었다. 본 논문에서는 모바일 상거래 관련자들의 다양한 요구를 반영 할 수 있도록 모바일 상거래의 다양한 측면의 요소를 추출 및 분석하였다. 이는 전자상거래와 구별되는 새로운 특성이며, 이를 통해 모바일 상거래의 성공요소를 추출하고, 이들 요소를 관련자들에 적용되는 주관적 특성을 보다 객관적으로 평가하고자 계층분석방법(AHP)을 사용하여 평가하였다. 본 논문에서 식별된 시스템 품질의 신뢰, 정보품질의 이해 용이성 등의 분석 결과는 모바일 상거래 성공요인의 중요한 요소다.