A Development of Career Aptitude Scale for Design Majoring University Students

디자인 진로적성검사의 개발

  • 길임주 (동서대학교 사회복지학부 청소년상담심리) ;
  • 양성용 (동서대학교 디지털디자인학부 스페이스디자인)
  • Published : 2006.02.28

Abstract

This study developed 'Design Career Aptitude Scale' to help design majoring college students who are seeking their career goals or conflicting to decide their majors. The subscales of the 'Design Career Aptitude Scale' are 'basic job competency', 'basic design competency' and' advanced design competency'. This study further classified the 'basic job competency' and 'basic design competency' into several subareas and defined each concepts. Based upon the classification of each subareas, tentative test items were developed through the verification of validity three times by seven design professionals. A pilot study of the developed scale was administered to 506 design majoring college students. The results by exploratory factor analysis were that the basic job competency was composed of four factors; ability of interpersonal relations, goal-driven ability, problem solving ability and self-developing ability. The basic design competency was composed of five factor, grounding in design, computer skills, material sensitivity, formative ability and color sensitivity. The results can be seen as an adequate, delicate factor structure to represent design aptitude, and also the scale can be a useful tool to the students who are conflicting to decide their majors and careers. The further study needed to validate the scale through the investigation of the relationship with related scales measuring designing ability, and with other criteria-referenced group.

본 연구는 디자인을 전공하려는 학생들이나 디자인내의 세분화된 진로선택을 하는데 갈등이 있는 대학생들을 위하여 '디자인 진로적성검사'를 개발하여 학생들이 자신의 적성에 맞는 세분화된 전공 및 진로분야를 선택하는데 도움을 주고자 하였다. 먼저 디자인 진로적성의 하위영역을 '직업공통기초능력', '디자인 기초능력', '디자인 전공심화능력'의 세 가지로 분류하고, 문헌 및 자료연구를 통하여 우선적으로 '직업공통기초능력'과 '디자인 기초능력'에 관하여 각 능력에 해당하는 세부요소와 요구되는 능력에 대한 정의를 시도하였다. 그 분류를 기반으로 문항시안 개발에 착수하였고, 개발된 문항은 연구의 단계별로 전문가협의회를 구성하여 3차에 걸쳐 타당성을 검증하고 기초조사가 진행되었다. 디자인 진로적성검사 개발을 위하여 구성된 예비척도(직업 공통기초능력 40문항, 디자인 기초능력 53문항)를 대도시에 소재하는 대학교의 디자인 전공계열 대학생 506명을 대상으로 기초조사를 실시하였다. 조사 결과는 탐색적 요인분석에 의해 직업공통기초능력은 네 개의 요인(대인관계능력, 목표 추진력, 문제해결력, 자기개발능력)으로 구성된 것으로 나타났으며, 디자인기초능력 문항은 다섯 개의 요인(디자인기초 소양, 컴퓨터 활용력, 재질감, 조형력, 색채감)으로 구성되어 있는 것으로 나타났다. 본 척도의 결과는 직업수행을 위한 디자인 진로적성으로써 매우 정교하고 현실감 있는 합당한 요인구조를 반영해주고 있다. 본 척도의 타당성에 대해 관련 타척도 및 준거집단과의 관계를 지속적으로 연구하고, 나아가서 디자인전공심화능력에 대한 척도를 개발한다면, 대학생들의 전공결정과 진로결정에 도움을 줄 수 있는 유용한 척도가 될 것이라고 본다.

Keywords