Value Evaluation depending on Different Perception of Promotion Tools

차별적 판촉인식에 따른 판촉가치평가

  • Kim, Ju-Young (Marketing School of Business Administration Kookmin University)
  • Published : 2006.01.31

Abstract

The purpose of this paper is to investigate how evaluation of sales promotion is affected by consumer's perception on sale promotion tools(SP). Perception on SP is supposed to be classified into reduced loss and separate gain according to characteristics of SP, that are benefit realization period(immediate vs. remote), easy to calculate cash value(easy vs. difficult), and purchase occasion(concurrent vs. different). Hypothesis testing using ANOVA and structural equation model about data that is collected from college students based on experimental design, reveals that immediate realization and easy calculation make SP tool perceived as reduced loss. And perception as reduced loss is more effective to be evaluated as high value and lead to purchase intention.

본 연구는 소비자가 판촉을 인식할 때 판촉이 제시하는 혜택을 소비자가 지불해야 하는 현금손실을 감소시켜주는 것으로 보는지 혹은 정상적인 거래이후에 추가적으로 받게 되는 이득으로 인식하는지에 따라서 판매촉진에 대한 가치평가가 달라지게 된다는 것을 검증하기 위한 것이다. 구체적으로 판촉도구의 특성차원 세 가지, 혜택의 실현시점이 즉각적일수록, 판촉물의 현가계산의 용이할수록, 판촉물과 본래제품이 유사시점에 구매할수록 소비자가 지불해야 하는 현금손실을 줄여주는 것으로 인식할 것이며, 이와 같이 감소된 손실로 인식되는 판촉이 추가된 이득으로 인식되는 판촉보다 판촉의 가치평가가 더욱 클 것으로 가정하였다. 대학생을 대상으로 집단간/내 설계를 통하여 자료를 얻고 ANOVA와 구조방정식 모형으로 가설을 검증하였다. 결과적으로 현가계산과 유사시점구매는 검증되었으나 혜택실현시점가설은 통계적으로 유의하지 않았다. 감소된 손실은 추가된 이득보다 판촉가치평가에 더 효과적이었고, 나아가서 구매의도를 더 높혀주었다.

Keywords