Determinants of Windowing: Case Study of Korean Television Drama

국내 지상파 방송 드라마의 창구화 차이에 대한 연구

  • Lee, Moon-Haeng (Department of Journalism & Mass Communication, Suwon University) ;
  • Lee, Heon-Sook (Department of Mass Communication, Inha University)
  • 이문행 (수원대학교 언론정보학과) ;
  • 이현숙 (인하대학교 대학원 언론정보학과)
  • Published : 2006.05.08

Abstract

The objective of this study is to review diverse determinants of windowing in Korean drama such as rating, theme, type of drama, quantity of newsbreak and independent production. The after-market will be overseas market, domestic cable TV and emerging two revenue sources such as VOD and DVD. Korean dramas aired on free TV between 2000 and 2004 will be analysed by chi-square.

이 연구에서는 개별 드라마의 시청률과 주제 유형, 드라마 형식, 제작 주체 등의 특성에 따라 해외 판매 및 국내 케이블TV, 인터넷 VOD서비스, DVD 판매 여부에 어떠한 차이가 발생하는지 분석해 보고자 한다. 분석대상은 2000년에서 2004년 상반기까지 국내에서 제작되어 방송된 드라마이며, 연구방법으로는 각각의 프로그램 특성 요인과 개별 창구 유통간의 교차분석 방법을 채택하였으며, 시청률에 따른 창구별 유통에 대해서는 일원변량 분석을 추가적으로 실시하였다.

Keywords