Individual and Parental factors that Affect Children's Achievement Motivation

개인변인과 부모변인이 아동의 성취동기에 미치는 영향

  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study examined different individual and parental factors that affect children's achievement motivation. For an analysis, perceived competence, intrinsic locus of control were included in individual variables. For parental variables, parental support and achievement pressure and marital conflict were examined. The sample consisted of 561 fifth and sixth grade children. Statistics and methods used for the data analysis were Cronbach's alpha, Factor analysis, frequency, percentage, Pearson's correlation, and Hierarchical Regression. Several major results were found from the analysis. First, girl's achievement motivation was higher than boys. No age difference was found between fifth and sixth grade. Second, boy's and girl's achievement motivation had a positive correlation with perceived competence, intrinsic locus of control, parental support and achievement pressure but a negative correlation with parental marital conflict. Third, important variables predicting boy's and girl's achievement motivation were perceived academic competence, parental achievement pressure and perceived social competence. Important variables predicting boy's individual and social oriented achievement motivation were perceived academic competence and parental achievement pressure. On the other hand, important variables predicting girl's individual oriented achievement motivation were perceived social competence, perceived academic competence, intrinsic locus of control and parental achievement pressure. Important variables predicting girl's social oriented achievement motivation were parental achievement pressure, perceived academic competence and mother's support.

Keywords

References

  1. 권영옥, 이정덕(1999). 부부갈등과 아동의 행동문제. 아동학회지, 20(2), 299-317
  2. 기현주(2003). 아동의 성취동기 척도개발에 관한 연구. 대전대학교 대학원 석사학위논문
  3. 김경연(1979). 어머니의 양육태도가 아동의 성취동기에 미치는 영향에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 김선희(2000). 학령기 아동의 행동문제 유형에 따른 위험 요인과 보호요인의 인과모형 탐색. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김은경, 유가효(2002). 아버지의 양육태도와 아동의 자아 존중감, 문제행동 간의 관계. 놀이치료연구, 5(5), 33-43
  6. 김의철, 박영신(1999). 한국청소년의 심리, 행동특성의 형성 : 가정, 학교, 친구, 사회영향을 중심으로. 교육심리연구, 13(1), 99-142
  7. 김주년(1994). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 자아개념 및 성취동기와의 관계. 고려대학교 교육 대학원 석사학위논문
  8. 김주영(2005). 아동의 성취동기에 대한 사회적지지, 자아 존중감 및 내적 성공귀인의 경로모형. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  9. 박강수(1999). 부모-자녀 관계와 중학생의 심리적 행동적 특성: 성취동기,생활만족도, 학업성취도, 일탈행동을 중심으로. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 박민정(2003). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  11. 박영신(1989). 한국 학생이 지각한 학업에 대한 성패귀인과 학습동기화 과정에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 논문
  12. 박영신(1995). 대학학업성취집단과 성별에 따른 통제부위 신념의 차이. 교육심리연구, 9(1), 57-92
  13. 박영신, 김의철(2003). 한국청소년의 성취동기와 학업성취에 대한 부모-자녀 관계의 영향 : 토착심리학적 접근, 청소년학연구, 10(1), 139-165
  14. 박지원(1985). 사회적지지척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  15. 서미정, 김경연(2000). 개인적 변인 및 환경적 변인이 아동의 유능감에 미치는 영향. 아동학회지, 21(1), 45-57
  16. 손정기(1999). 부모- 자녀 관계와 초등학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취도, 일탈행동의 관계. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 안귀덕(1986). 귀인성향, 지각학급풍토 및 주변인의 상호작용이 학습태도와 학업성취에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  18. 이미숙(1994). 내외통제성과 성취동기가 학업성취에 미치는 영향. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 정갑순(2002). 부모-자녀 관계와 자기효능감, 성취동기, 학업성취간의 관계에 대한 종단적 분석. 인하대학교 대학원 박사학위논문
  20. 최경숙(1982). 모의 양육태도가 자녀의 성취동기에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 황경숙(2002). 초등학생의 성취동기, 자기효능감 및 학업성취간의 관계. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 홍성흔(2002). 모-자녀 관계 및 자아존중감과 청소년의 성취동기. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  23. Bell, R. Q.(1979). Parent, child, and reciprocal influences. American Psychologist, 34, 821-826 https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.821
  24. Bullock, M. & Lukenhaw, P.(1990). Who am I? Self-understanding in toddlers. Merill-Palmer Quarterly, 36, 217-238
  25. Burhans, K. K. & Dweck, C. S.(1995). Helplessness in early childhood : The roll of contingent worth. Child Development, 67, 606-620 https://doi.org/10.2307/1131835
  26. Connel, J. P.(1985). A new multidimensional measure of children's perception of control. Child Development, 56, 1018-1041 https://doi.org/10.2307/1130113
  27. Connel, J. P., Spencer, M. B. & Aber, J. C(1994). Educational risk and resilience in Africa-American youth : Context, self, action, and outcomes school. Child Development, 65, 493-506 https://doi.org/10.2307/1131398
  28. Fyans, I. J., Salili, F., Mehr, M. I. & Desai, .K A. C.(1983). A cross-cultural exploration into the meaning of achievement. Journal of Youth and Adolescence, 14, 61-69 https://doi.org/10.1007/BF02088647
  29. Glasgow, K. L., Dornbusch, S. M, Troyer, I., Steinberg, I. & Ritter, P. L.(1997). Parenting style, adolescents' attributions, and educational outcomes in nine heterogenous high schools. Child Development, 68, 507-529 https://doi.org/10.2307/1131675
  30. Harter, S.(1983). Developmental perspective on the selfsystem In E. M. Hetherington(Ed.), P. H. Mussen, (Series Ed.). Handbook of Child Psychology, 4. 275-385
  31. Harold, G. T. & Conger, R. D.(1997). Marital conflict and adolescent distress: The roll of adolescent awareness. Child Development, 68(2), 333-350
  32. Hausen-Corn, P.(1995). Mastery motivation in toddlers with developmental disabilities. Child Development, 66, 236-248 https://doi.org/10.2307/1131203
  33. Markes, H. & Kitayama, S.(1991). Culture and self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253 https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
  34. Mayes, L. C. & Zigler, E.(1992). An observational study of the affective concomitance of mastery in infants. Journal of Psychology and Psychiatry, 4, 659-667
  35. McClelland, D. C(1961). The Achieving Society, Princeton : D. Van hostrand
  36. McClelland, D. C.(1963). Motivational patterns in Southeast Asia with special reference to the Chinese case. Journal of Social Issues, 19(1), 6-19 https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1963.tb00427.x
  37. Mehrabian, A.(1969). Measures of achieving tendency, Educational and Psychological Measurement, 29, 445-451 https://doi.org/10.1177/001316446902900222
  38. Nowicki, S. & Strickland, B. R.(1973). A locus of control scale for children. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 40, 148-154 https://doi.org/10.1037/h0033978
  39. Shaffer, D. R.(1999). Developmental Psychology(5th). Brooks/ Cole
  40. Rotter, J. B.(1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80(1), Whole No. 609
  41. Stipek, D. J. V., Recchia, S. & McClintic, S.(1992). self-evaluation in young children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 57(1), Serial No.226
  42. Stipek, D. J. & Weisz, T. R.(1981). Perceived locus of control and academic achievement. Review of Educational Research, 51(1), 101-137 https://doi.org/10.3102/00346543051001101
  43. Yu, A. B. & Yang, K. S.(1994). The nature of achievement motivation in collective societies. In U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. C. Choi & G. Yoon(Eds.), Individualism and collectivism : Theory, method, and application, 18, 239-250. Cross- cultual research and methodology series. Thousenel Oaks, CA : Sage Publication