초록
본 논문에서는 기존의 산조 가야금의 물리적 모델링을 개선하여 오른손 주법에 따른 음을 합성하였다. 가야금 현의 모델에 사용된 루프 필터의 파라미터를 녹음된 단위음의 감쇠 영역으로부터 추정하여 정확도를 향상시키고 계산량을 줄였다. 몸통은 임펄스 응답으로부터 주 공명 주파수를 추출하여 설계한 공명기로 대체되었으며, 주 공명 주파수가 제거 된 임펄스 응답은 크기가 줄어든 여기신호로 사용되었다 안족의 주파수 응답은 15차 all-pole 필터로 근사화 하였다. 가야금의 오른손 연주법 중 연퉁기기는 피드포워드 콤 필터로 구현하였으며 필터의 파라미터는 녹음된 단위음으로부터 추출하였다. 개선된 산조 가야금의 물리적 모델을 이용한 뜯기와 퉁기기, 연퉁기기의 합성음은 원래 음과 매우 유사하였다.
In this paper, we improve a Physical modeling of sanio gayageum and synthesize sounds by right-hand playing styles. Parameters of loop filter are estimated from decay region of recorded sound. That results in improved accuracy and reduction of computational costs. Body is implemented to a resonator which has characteristics of main resonances extracted from impulse response. Residual signal with main resonances removed is used as excitation signal of proposed model. Amok alter is approximated to frequency response of amok and is implemented to the 15th order all-role digital filter. Beating (by middle and index finger) among the right-hand playing styles is represented by feedforward comb filter. Parameters of this filter are extracted from recorded sound. The synthesized sounds using improved physical model of sanjo gayageum. plucking and beating, are pretty similar to original sounds.