정보영재를 위한 게임 기반 프로그래밍 언어 교재의 개발

Developing the Game Based Programming Language Teaching Materials for the Gifted of Information

  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과, 과학영재교육원) ;
  • 김경현 (원광대학교 사범대학 교육학과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과, 과학영재교육원)
  • 발행 : 2006.06.30

초록

국내의 정보영재 교육과정을 살펴보면 프로그래밍 언어, 운영체제 혹은 컴퓨터 구조 등으로 편성되어 있다. 이들 교육과정의 운영 형태는 고등사고력 신장에 초점을 맞추기 보다는 다분히 기능 중심의 교육이 주류를 이루고 있다. 정보 영재는 이와 같은 교육 프로그램에 대해 불만을 가지고 있는 것으로 분석되었다(60명 중 58명, 96,67%). 이와 같은 불만은 정보영재 전문 교육기관에서 운영되고 있는 교육과정이 정보 관련 일반 교육 기관에서 운영되고 있는 교육과정과 크게 차별화되지 못하고 있는 이유 때문이다. 본 연구는 이러한 점에 착안하여 프로그래밍 언어를 게임이나 체험을 통하여 학습 할 수 있도록 대안적인 교재를 개발하였다. 본 연구는 대안적인 교재가 정보영재의 프로그래밍 언어 영역의 학업 성취를 향상시킨 것으로 결론 내렸으며, 이와 같은 연구 결과는 향후 정보영재를 위한 교재 개발의 새로운 방향을 제시할 것으로 기대하였다.

The purpose of this study is to develop the programming language teaching materials for the gifted of information with using the game. There are many curricula for teaching the information and technology to the gifted of information. There are not differences between these programs and the general IT curricula. The gifted of information has some complains about his curriculum(58/60, 96.67%). So this study developed the alternative programming language teaching materials for the gifted of information. This study concluded the effects of alternative materials for teaching programming language depend on learners' academic achievement about programming language with game activity. This study also looks forward to being able to indicate new direction to develop the teaching materials for the gifted of information.

키워드

참고문헌

  1. 강신천(2000). 웹 기반 학습 상호작용 증진을 위한 적응적 코칭 피드백 설계 원리의 탐색. 교육정보방송연구, 6(1), 5-29
  2. 유철중(2003). 초.중등학교 정보 영재를 위한 컴퓨터 프로그래밍 교육. 전북교육
  3. 이재호(2004). 정보과학영재를 위한 교육방법에 관한 연구. 경인교육대학교 과학교육논총, 16, 8-14
  4. 정두업. 김정원. 노영욱(2002). 중학교 정보영재 교육의 실태 및 개선방안. 정보처리학회지, 9(5), 369-384
  5. 조석희(2003). 과학영재 육성 체제 정립을 위한 영재교육진흥법 개정 방안. 공청회 자료집
  6. Crawford, C. (1984). The Art of Computer Design, Berkeley, CA: Osborne McGraw-Hill
  7. Renzulli, J. S. (1997). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield, CT: Creative Learning Press
  8. Renzulli, J. S. (1998). The multiple menu model for developing differentiated curriculum for the gifted and talented. Unpublished manuscript, Bureau of Educational Research, University of Connecticut, Storrs, Mansfield, CT: Creative Learning Press
  9. Terman, L. M. (1959). Genetic studies of genius, Vol. V, I, CA: Stanford, university press