초록
국내의 정보영재 교육과정을 살펴보면 프로그래밍 언어, 운영체제 혹은 컴퓨터 구조 등으로 편성되어 있다. 이들 교육과정의 운영 형태는 고등사고력 신장에 초점을 맞추기 보다는 다분히 기능 중심의 교육이 주류를 이루고 있다. 정보 영재는 이와 같은 교육 프로그램에 대해 불만을 가지고 있는 것으로 분석되었다(60명 중 58명, 96,67%). 이와 같은 불만은 정보영재 전문 교육기관에서 운영되고 있는 교육과정이 정보 관련 일반 교육 기관에서 운영되고 있는 교육과정과 크게 차별화되지 못하고 있는 이유 때문이다. 본 연구는 이러한 점에 착안하여 프로그래밍 언어를 게임이나 체험을 통하여 학습 할 수 있도록 대안적인 교재를 개발하였다. 본 연구는 대안적인 교재가 정보영재의 프로그래밍 언어 영역의 학업 성취를 향상시킨 것으로 결론 내렸으며, 이와 같은 연구 결과는 향후 정보영재를 위한 교재 개발의 새로운 방향을 제시할 것으로 기대하였다.
The purpose of this study is to develop the programming language teaching materials for the gifted of information with using the game. There are many curricula for teaching the information and technology to the gifted of information. There are not differences between these programs and the general IT curricula. The gifted of information has some complains about his curriculum(58/60, 96.67%). So this study developed the alternative programming language teaching materials for the gifted of information. This study concluded the effects of alternative materials for teaching programming language depend on learners' academic achievement about programming language with game activity. This study also looks forward to being able to indicate new direction to develop the teaching materials for the gifted of information.