Abstract
Quality is the core competence for customer satisfaction in current competitive business environments. The manufacturing companies regard the quality as the success factor in enhancing competitiveness and foremost concept of the management innovation. But in many cases, the basis for the quality management and the action programs are not prepared yet. In construction industry, normally schedule and cost have priority over quality and the level of overall quality is relatively lower than other industries. This is caused by the vague quality goal and result-oriented management. This study suggests the quality performance indicators for measuring performance objectively, and develops the continuous quality monitoring system based on those indicators. By using this system, the quality improvement can be expected and corporate quality competitiveness can be ensured.
제품위주의 원가주도형 품질관리가 경영품질을 경쟁우위 요소로 하는 고객지향적 품질경영으로 전환되면서, 제조기업에서는 품질을 경쟁우위 확보의 핵심이자 경영혁신의 최우선 개념으로 간주하고 있다. 그러나 품질향상을 기업 경쟁력의 핵심 요소로 인식하고 있음에도, 여전히 기업 내 품질경영 추진 기반과 실행 프로그램은 전반적으로 미흡한 것으로 나타나고 있다. 한편 건설프로젝트 수행과정에서 상대적으로 일정 또는 원가에 비해 낮은 관리 비중을 지녀왔던 품질을 새롭게 인식하고 이를 개선하고자 하는 노력이 이어지고 있으나, 타산업에 비해 건설산업의 품질은 다소 낮은 수준에 머무르고 있다. 이러한 건설산업 전반의 품질 수준 저하는 명확하지 않은 품질관리 목표에 따라 현장에서 품질의 중요성에 대한 인식이 미흡하고, 결과 중심적인 품질관리에 기인한 바가 크다. 본 연구에서는 이러한 문제의 해결을 위해 품질성과를 객관적으로 측정할 수 있는 품질성과지표를 개발하고, 개발된 지표를 중심으로 지속적인 품질의 모니터링이 가능한 체계를 구축하고자 한다. 이러한 품질성과관리를 통해 건설프로젝트 성공의 선행지표를 모니터링함으로써 건설품질을 향상시키고, 궁극적으로는 건설조직의 경쟁력을 제고할 수 있을 것이다.