A Study on a Digital Mirror System Offering Different Information by Distance

사용자와의 거리에 따라 다른 형태의 정보를 제공하는 디지털 거울 연구 - 사용자 니즈 분석을 중심으로 -

  • 박지은 (한국정보통신대학교 공학부 디지털미디어연구소) ;
  • 이문헌 (한국정보통신대학교 공학부 디지털미디어연구소) ;
  • 함원식 (국민대학교 테크노디자인대학원 인터랙션디자인 랩) ;
  • 소연정 (국민대학교 테크노디자인대학원 인터랙션디자인 랩) ;
  • 최혜주 (국민대학교 테크노디자인대학원 인터랙션디자인 랩) ;
  • 정지홍 (국민대학교 테크노디자인대학원) ;
  • 한민수 (한국정보통신대학교 공학부, 디지털미디어연구소)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

A mirror is a familiar tool for human beings who have been seeing themselves through it for a long time since it was created. As evolving Digital Technology, many approaches about digital mirrors which reflect not only the light, but also the information have been studied. Traditional mirrors on the wall do not need any special control to perform their automatic visual feedbacks, reflecting lights. On the contrary, digital mirrors can actively provide more information to the user than the traditional ones. In this paper, we propose an active digital mirror system of which functions are changed according to the user-mirror distance. First of all, we investigated users' behaviors on mirrors and categorized the interactions by user-mirror distance. Based on the previous result, we designed the user interface of the mirror, and developed a prototype which has three recognition modules: a distance measuring module using infrared sensor arrays, a user recognition module by computer vision technique, and a control perception module using infrared sensor grid. In addition, the next steps for improving the user-centered digital mirror system, and the possibility for developing a mirror-shaped computer system were suggested.

거울은 인간이 자신의 모습을 들여다보기 위해 오랜 세월 동안 이용했던 친숙한 도구이다. 디지털 기술의 발달로 우리는 빛과 정보를 함께 반사해 주는 거울에 대한 여러 가지 접근들을 보아 왔다. 전통적인 거울은 빛의 즉각적인 반사에 의해 일어나는 자동적인 시각적 피드백 덕분에 특별한 조작이 필요하지 않으나, 빛과 정보가 함께 반사되는 디지털 거울에서는 다른 형태의, 좀 더 적극적인 사용자 인터랙션을 기대할 수 있다. 본 논문에서는 사용자와 거울간의 거리에 따른 행태 조사결과를 바탕으로 인터랙션 유형을 분류 정리하였다. 이를 바탕으로 사용자와 거울간의 거리에 따라 다른 서비스를 제공하는 디지털 거울에 적합한 사용자 인터페이스를 제안하였고, 초기 모델로 적외선 격자를 이용한 조작, 비전 기반의 정면 이미지 획득 및 얼굴 확인, 그리고 적외선 위치 확인을 통해 사용자와 인터랙션 하는 거울을 설계하였다. 아울러 결과물의 초기모델에 대한 분석을 통해 더 개선된 형태의 '거울을 응용한 시스템'의 설계 가능성 및 사용자 중심적 프로세스를 적용한 개발 사례를 제시한다.

Keywords