A Comparison Study between Korean and Foreign Shipping Liners on Logistics Service Attributes and Capability

국적선사와 외국적선사의 물류서비스 속성과 역량에 관한 비교 연구

  • 이상윤 (한국해양수산개발원 정책동향연구실) ;
  • 고현정 (한국해양수산개발원 해운물류.안전연구본부)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

In order to obtain and maintain competitive advantage, under rapidly changing maritime environment, liners should make efforts to reinforce their logistics service capabilities. Most of all, for this, shipping lines should accurately recognize and evaluate their logistics service attributes. In the present research, various logistics service attributes for ocean carriers were selected from previous studies and the observed data for 6 main service attributes were collected through a questionnaire survey to 31 maritime experts. Moreover, shipping lines' relative logistics service capabilities were measured by an additional survey process. The comparative gravity between core evaluation factors were measured by AHP technique and the relative capability levels of 2 Korean liners and 5 foreign shipping companies were assessed by utilizing a fuzzy model. The empirical result presents that Korean liners are superior at customer service capability but inferior at freight rate competitiveness. This research shows that Korean liners are ranked at high position for overall logistics service capabilities and focusing on the differentiation strategy but not on the cost related strategy.

급변하는 해운물류환경에 대응하여 해운기업들이 경쟁적 우위를 획득하기 위해서는 무엇보다 자신들의 서비스 역량을 강화하는 노력이 필요하다. 이를 위해서는 정기선사의 물류서비스 속성(attributes)에 대한 정확한 이해와 함께, 이들 속성간의 상대적 중요성을 평가하여야 한다. 본 연구는 선행 연구에 대한 검토를 통하여 정기선사의 다양한 물류서비스 속성을 추출하고, 31명의 해운전문가에 대한 설문조사를 통하여 6개로 축약된 주요물류속성의 상대적 중요도와 선사별 성취정도에 대한 자료를 취합하였다. AHP(Analytic Hierarchy Process) 기법을 적용하여 핵심평가요인들의 상대적 중요도를 측정한 후 Fuzzy 모형을 이용하여 2개 국적선사와 5개 외국적 선사를 대상으로 핵심평가요인들에 대한 상대적 역량을 평가하였다. 분석 결과 국적선사들은 전체적인 성과에 있어서 상위 수준인 것으로 평가되었는데, 고객서비스 측면에서 외국적 선사에 비해 통계적으로 유의한 수준에서 우수한 것으로 나타난 반면, 운임 경쟁력 부문에 있어서는 통계적으로 유의적이지는 않지만 상대적인 열위를 나타내었다. 본 연구는 국적 선사들이 경쟁적 우위의 두 가지 원천인 비용(cost advantage: 운임경쟁력)에서는 열위에 있지만, 차별화(differentiation advantage: 고객서비스)에서는 높은 수준의 우위를 점유하고 있어 전반적으로 우수한 성과를 나타내고 있음을 보여주고 있다.

Keywords