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스마트무인기 플래퍼론 공력설계

Aerodynamic Design of SUAV Flaperon

  • 최성욱 (한국항공우주연구원 스마트무인기사업단) ;
  • 김재무 (한국항공우주연구원 스마트무인기사업단)
  • 발행 : 2005.08.01

초록

틸트로터 비행체 개념인 스마트무인기는 수직이착륙, 장기체공, 그리고 고속비행성능을 동시에 요구한다. 이와 같은 세 가지의 상반된 비행체 성능의 구현을 위해서는 비행모드별로 최적의 공력성능을 갖도록 하는 플랩시스템의 운용이 불가피하다. 스마트무인기의 플래퍼론을 설계하는데 있어서 다양한 후보 형상을 생성하고, 이들 형상에 대해 전산유동해석을 수행하여 각 형상에 대한 공력성능을 분석하였다. 이와 같은 공력성능과 실제형상의 구조적인 단순성을 고려하여 스마트무인기의 최종 플래퍼론 형상을 선정하였으며, 40% 축소모델에 대한 풍동시험을 통해 선정된 플래퍼론에 대한 성능을 검증하였다.

Smart UAV, which adopting tiltrotor aircraft concept, requires vertical take-off and landing, long endurance and high speed capability. These contradictable flight performances are hard to meet unless the operation of flap system which should reveal optimal performance for each flight mode. In order to design SUAV flaperon satisfying the three performance requirements, various configurations are generated and their aerodynamic performances are analyzed using numerical flow computations around flap systems. Considering aerodynamic performance and structural simplicity, a final flap configuration is selected and the performance is validated through the wind tunnel testing for 40% scale model.

키워드

참고문헌

  1. Torenbeek, E, Synthesis of Subsonic Airplane Design, Delft Univ. Press, 1982
  2. Phelps, A. E., 'Wing Design Considerations for Sport Aircraft', 45th Annual Experimental Aircraft Association, August 1, 1997
  3. Narramore, J. C., 'Flaperon Systems for Tiltrotor Wings', U.S. Patent 5094412, March 10, 1992
  4. Pulliam, T. H. and Chaussee, D. S., 'A Diagonal Form of an Implicit Approximate-Factorization Algorithm', Journal of Computational Physics, Vol. 39, Feb., 1981, pp. 347-363 https://doi.org/10.1016/0021-9991(81)90156-X