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Design and Implementation of Component Storages for Developing Component-Based Game Engines

컴포넌트 기반 게임엔진 개발을 지원하는 컴포넌트 저장소의 설계 및 구현

  • 송의철 (경남대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김정종 (경남대학교 컴퓨터학부)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

New game softwares usually have much similarities with old one in the sense of properties and procedures. But nevertheless, the development could be duplicated several times without referencing or reusing of others. In addition, because there is no standardized process about the game engine, the products generated by other software development processes are difficult to understand and to reuse. Therefore, the enterprise developing new game software newly analyze and design although it is same process as the old one. This paper proposes the improved process of the game engine, analysis of structures and relations, classification of the class and the module and their combination methods, implementation of storage, and processor model to apply the component based development method to the game engine.

게임엔진에서 처리하는 속성과 절차에 있어 많은 유사성을 가지는 게임 소프트웨어들이 새로운 게임을 개발할 때 다른 게임에서 참조하거나 재사용하지 않고 다양한 소프트웨어 개발 프로세스를 사용하고 있어 게임엔진 부분에 대한 중복투자 문제가 발생한다. 또한 게임엔진에 대한 프로세스의 표준화가 되어있지 않아 다른 소프트웨어 개발과정에서 생성된 산출물을 이해하고 재사용 할 수가 없다. 그러므로 게임 소프트웨어 개발사가 특정 게임을 개발할 때 다른 게임 소프트웨어와 동일한 게임엔진 처리에 대하여 새롭게 분석${\cdot}$설계하고 있다. 본 논문에서는 컴포넌트 기반 개발방법을 적용할 수 있도록 게임엔진 개발에 대한 공정개선, 구조와 관계성 분석, 계층별 모듈별 분류와 조합 방법, 저장소 구현, 프로세서 모형을 제시하였다.

Keywords

References

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