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다수선박의 충돌회피를 위한 자동제어에 관한 연구

A Study on Automatic Control for Collision Avoidance of a Ship under Appearance of Multi-vessels

  • 윤지현 (부산대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 이승건 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 임남균 (삼성중공업(주) 조선해양연구소 대덕선박연구센타)
  • Yoon Ji-Hyun (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
  • Lee Seung-Keon (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
  • Im Nam-Kyun (SSMB, Marine Research Institute, Samsung Heavy Industries Co., Ltd. Daeduck Science Town)
  • 발행 : 2005.02.01

초록

많은 선박사고유형 중 하나인 선박의 충돌은 운항자의 조선실수가 그 원인의 큰 비중을 차지한다. 이는 점차 대형 고속화, 교통의 폭주화가 이루어지고 있는데도 오히려 항해사의 자질 저하에서 오는 것이라 할 수 있으며 이를 보완하기 위해 나날이 발전하는 첨단기술을 바탕으로 충돌회피에 관한 자동회피제어 시스템의 개발의 필요성이 점차 대두되고 있다. 그러한 취지에서 본 연구도 충돌회피를 위한 자동제어에 관하여 연구되었다. 본 연구는 MMG 수학모델에 기반 하여, Surge-Sway-Yaw-Roll 운동방정식을 사용하였고, 충돌위험도 설정을 위하여 퍼지이론을 사용하였으며 다수선박과 연속적으로 조우하는 상황에서도 충분한 회피가 가능하게 하였다.

A mis-handling of the ship operators, treated as one qf the main causes of a ship accidents, normally has caused a ship to collide with obstacles like a reef, a rock and other ships etc. since their ability has been declining little by little even though the port conditions have been getting worse. The ship needs a highly sophisticated technology as her size and speed increase as the ship have been demanded. For example, Auto Avoidance Control System gradually has been receiving a growing interest to control the entire ship safely. From that purpose, this research has been done. The research was based on the MMG mathematical model, used Surge-Sway-Yaw-Roll motion equation and Fuzzy theory for calculating the collision-risk Also the research successively was done when the ship encountered continual multitude ships.

키워드

참고문헌

  1. 건설교통부 (2004), 2004년도교통안전시행계획, pp. 42-48
  2. 권배준 (2002), 소형어선의 충돌회피를 위한 자동제어에 관한 연구, 부산대학교 대학원
  3. 이승건 (1984), 風力 및 橫搖의 影響을 考慮한 船舶의 操縱 性能에 관한 硏究, 부산대학교 대학원
  4. 이승건(1997), 선박 운동 . 조종론, 부산대학교 출판부
  5. 임남균 (2003), 선박충돌회피지원 시스템을 위한 자동제어, 한국항해항만학회지, 제27권, 제4호, pp. 375-381 https://doi.org/10.5394/KINPR.2003.27.4.375
  6. 임남균 (2004), 선박충돌회피지원 시스템을 위한 자동제어-II, 한국항해항만학회지, 제28권, 제1호, pp. 9-16
  7. J.N.Newman(1977), Marine hydrodynamics, The MIT Press