Trust in organizations: Conceptualization and Trends

조직내 신뢰: 개념화와 연구동향

  • Jasook Koo (Kyunghee University, School of Management and International Relations)
  • Received : 2005.01.20
  • Published : 2005.01.31

Abstract

This paper examines the diverse conceptualizations of trust and explores the multi-level factors affecting trust in organizations. Trust in organizations can be defined as a willingness to be vulnerable to the actions of others and to take risks based on the positive expectations toward the others' intentions and behaviors. The process of building and the content of trust in organizations can vary depending on the social and cultural backgrounds in which. the organizations lie. The reengineering process toward a flatter and flexible organizational structure requires the presence of trusting relationships within organizations. Networks within organizations can function as a basis and channel of trust formation. Finally, the importance of trust in efficient leadership process was discussed.

다양한 연구자들의 신뢰에 대한 개념화를 고찰해 보고, 조직 내 신뢰에 영향을 미치는 요인들을 거시적 차원에서 미시적 차원에 이르기까지 살펴보았다. 조직내의 신뢰는 조직내 타인의 의도와 행동에 대한 긍정적인 기대를 바탕으로 위험을 기꺼이 감수하겠다는 의지로 개념화 될 수 있다. 조직내 신뢰는 그 조직이 처한 사회문화적 환경에 따라 내용이 달라지며, 보다 수평적이고 유연한 구조로 조직구조가 변화하면서 조직의 성공에 필수불가결한 요소가 되었다. 신뢰의 근거나 통로로서 조직내 연결망의 기능과 리더십 과정에서 신뢰의 역할에 대해서도 논의되었다.

Keywords