Development and implementation of a project-based learning model using CMC and situated evaluation with message analysis

통신망을 활용한 프로젝트 학습 모형의 개발 및 적용과 메시지 분석을 이용한 상황적 평가

  • Received : 2004.08.31
  • Accepted : 2005.06.29
  • Published : 2005.07.31

Abstract

In this study we try to design and develop a mixed model of project-based learning with internet. In order to support the developed model, we separately developed a web-based tool, called Project Learning BBS. The classroom teaching for advertisement-photo production with the model has been carried out during May-July in 2002 and March-July in 2003 respectively with 40 students each. The overall activities of group collaborative work done during the teaching periods have been formatively evaluated with classroom observation, interviews and students' portfolios that were related to the processes of photo planning, video shooting and editing. It has also investigated how the students involved the web-based group discussion activities. In short, data analysis indicated that the participants accepted the proposed project-based learning model for their learning events in a positive way in order to increase the utilization of CMC.

본 연구는 인터넷을 활용하여 프로젝트 학습을 할 수 있는 모형을 개발하고 실업계 고등학교의 수업에서 적용한 사례를 상황적으로 평가한 내용을 다루고 있다. 컴퓨터 수업에서 적용할 수 있는 프로젝트 학습 모델을 개발하고 실제 실업계 고등학교에 이 모델을 적용한 결과를 평가하는 것이 본 연구의 목적이다. 학생들이 수입에서 멀티미디어 작업을 하는 과정에서 산출되는 포트폴리오를 교사가 쉽게 평가할 수 있도록 프로젝트 BBS 시스템을 별도로 개발하였다. 실제 수업은 실업계 고등학교 3학년 그래픽산업디자인과 80명(매년 40명)을 대상으로 2년에 걸쳐 진행되었다. 이 기간 동안 광고사진 교과수업에서 팀별로 광고 사진 기획, 촬영, 편집 등에 관련된 프로젝트별 협동학습이 구체적으로 어떻게 드러나고 있는지 메시지 분석, 수업 관찰, 면담 및 실습결과물을 통하여 상황적으로 평가한 결과를 제시하였다.

Keywords