Development of Demand-Oriented Curriculum in the Computer-Software Field

컴퓨터-소프트웨어 분야 수요지향적 교과과정의 개발

  • 노은하 (성공회대학교 소프트웨어공학과) ;
  • 박수희 (동덕여자대학교 정보대학) ;
  • 장준호 (상명대학교 미디어학부)
  • Received : 2005.01.18
  • Accepted : 2005.03.20
  • Published : 2005.07.31

Abstract

In this paper, to solve the imbalance between the skill factors demanded by the industry and the curriculum of the universities, demand-oriented educational contents are developed in the computer-software field. In the field, five tracks are selected: Software Development, System Integration, Embedded System Software, Multimedia and Game Software, and Business Information Technology. In each track, a curriculum with four demand-oriented courses is developed to reflect the demands of the IT industry. Detailed syllabuses and course materials are developed as well. Applying these artifacts, lectures have been performed at universities since 2004.

본 논문에서는 컴퓨터-소프트웨어 분야를 중심으로, 산업계에서 요구하는 기술 요소와 대학사이의 불균형을 완화시키기 위한 정책의 일환으로 정보통신부의 주도하에 개발된 산업체 수요지향적 교과과정 개발 과정과 그 결과를 다룬다. 컴퓨터-소프트웨어 분야를 소프트웨어 개발, 시스템 통합, 임베디드 시스템 소프트웨어, 멀티미디어 및 게임 소프트웨어, 비즈니스 정보 기술 등의 다섯 가지 세부 전공 트랙으로 세분하였다. 각 트랙에 대해 네 개의 수요지향적 교과목을 포함한 교과과정을 개발하였고, 수요지향적 교과목들의 상세강의개요와 과목교안을 개발하였다. 한편 이렇게 개발한 결과물을 활용하여 다수의 대학에서 2004년부터 실제 강의가 이루어져왔다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 컴퓨터-소프트웨어 전공트랙 및 수요지향적 교과목 개발

Supported by : 정보통신부