DOI QR코드

DOI QR Code

The Legal Study on the Demonstration-on-sea

해상시위의 기본권성과 집시법적용가능성 고찰

  • Lee Kee-Chun (Maritime Police Science Dept., National Korea Maritime University)
  • 이기춘 (한국해양대학교 해양경찰학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

A new type qf demonstrations in the temporal and spacial aspects, such as accidental and unprepared demonstration, urgent assembly, demonstration-on-sea, demonstration-on-highway, and etc., which are not intended in the Law of Assembly and Demonstration, are becoming a social problem Especially, the law on demonstration-on-sea needs to be discussed further because it is not clear if the Law of Assembly and Demonstration is applicable here. If so, how can it be explained logically? Or, if not so, which law should be applied to this context? So far, various theories on demonstration-on-sea have been opposed aggressively vs. submissively. However, it should be guaranteed that the demonstration on sea is one of the constitutional rights based on the self-decision right of demonstration's place. Accordingly, these contents have to be interpreted with a concept of demonstration in Demonstration's law in coordination with the Constitution. Therefore, it is not persuasive that Demonstration's law is analogized, or general police law is applied, to such untypical demonstrations. In addition, taking into consideration a demonstrative function for minority under modem situation of demonstration, it is right to apply the Law of Assembly and Demonstration to the demonstration-upon-sea directly.

과거 집시법이 예정하지 못했던 우발적 시위, 긴급집회, 해상시위, 자동차전용도로상의 시위 등 시간적, 장소적 특성을 지니는 새로운 유형의 집회시위가 사회적으로 문제되고 있다. 특히 이 중에서 해상시위에 대하여 집시법을 적용할 수 있는지, 있다면 어떠한 논리를 전개해야 한지 내지 적용할 수 없다면 어떠한 법을 적용해야 한지가 공법영역에서 문제되고 있다. 그 동안 학설은 소극적, 적극적 입장으로 대립하여 왔지만, 해상시위는 장소적 자가결정권에 입각한 헌법상 집회시위자유권의 하나로 보장되어야 한다, 이에 따라 집시법상 집회시위개념은 헌법에 합치되는 방향으로 해석되어야 하므로 해상시위와 같은 집시법상 비전형적 집회에 집시법을 유추적용 한다든지 아니면 경찰관직무집행법과 감은 일반경찰법을 적용하여야 한다간 견해간 설득력이 없다. 그리고 현대적 시위상황에 비추어 해상시위도 소수자보호를 위한 민주주의적 기능을 보유한다는 것을 그려할 때 집시법을 직접 적용하여 규율함이 정당하다.

Keywords

References

  1. 김남진/김연태(2004), 행정법 II, pp. 268
  2. 김동희 (2004), 행정법 II
  3. 김승환(2003), 집회시위의 자유에 대한 변형적 규제, 서울대학교 BK21법학연구단 공익인권법센터학술대회
  4. 김연태(2004), 행정법사례연습 제2판, pp. 729
  5. 박정훈(2001), 사권보호륜 위한 경찰권발동을 위한 연구, 치안연구소보고서 2001-05, pp. 22-31
  6. 양태규(2001), 집시법상의 문제점 및 그 개선방안에 관한 연구 - 건전 시위문화정착측면을 중심으로, 형사정책연구 제12권 제4호, 통권 제48호, pp. 172
  7. 이관희(2004), 한국민주헌법론 1, pp. 357
  8. 이관희/강태수(1995), 우리의 집회시위제도 발전방안모색을 위한 각국의 집회시위제도 비교고찰, 치안연구소보고서 95-12, pp. 10
  9. 장인식(2001), 해상 집회.시위의 합리적 규율을 위한 일고찰, 법학연구(전북대학교법학연구소), 제22집, pp. 279
  10. 해양경찰청백서(2003), pp. 114
  11. 해양경찰청연감(1994), pp. 472
  12. 해양경찰청연감(1997), pp. 366
  13. 해양경찰청연감(1998), pp. 395
  14. 해양경찰청연감(2001), pp. 437-438
  15. 허영(2004), 헌법이론과 헌법, pp. 672-676
  16. 홍정선(2004), 행정법원론 하, 박영사
  17. Bergmann, M.(1996), Die Polizeifestigkeit des Versammlungsgeschehens, S. lf
  18. Dietel, v. A., Gintzel, K., Kniesel, M.(2000), Demonstrations- und Versammlungsfreiheit (Komm.), 12. Aufl
  19. Drews, B., Wacke, G., Vogel, K, Martens, W.(2000), Gefahrenabwehr
  20. Kloepfer, M.(2001), Versammlungsfreiheit, Handbuch des Staatsrechts VI, S. 749
  21. Kniesel, M.(2001), Versammlungswesen, in: Lisken, H., Denninger, E., Handbuch des Polizeirechts (Hrsg.), 3. Aufl, S. 55
  22. Miiller, W.(1974), Wirkungsbereich und Schranken der Versammlungsfreiheit, insbesondere im Verhaltnis zur Meinungsfreiheit, S. 104-105
  23. Ossenbiihl, F.(1971), Spontandemonstration, Der Staat 10, S. 53ff(62)
  24. Pieroth, B., Schlink, B.(1999), Grundrechte, Staatsrecht II, 15. Aufl, S.170
  25. Schwerdtfeger, G.(1987), 'Leichtigkeit des Verkehrs' als Grenze der Demonstrationsfreiheit, in: GS fur Martens, S. 456
  26. SpieBhofer, B.(1989), Der Storer im allgemeinen und im Sonderpolizeirecht, S. 240

Cited by

  1. Characteristics and Regulations of Assembly and Demonstration on the Sea vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7837/kosomes.2013.19.4.391