An Authoring Strategy for Cyber Learning Contents-based on Ontology

온톨로지 기반의 교육 콘텐츠 제작 기법

  • 정현숙 (가톨릭대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

Korean cyber universities now provide higher education service to learners but the courses suffer major limitations of low quality and inefficient format of their learning contents. Because of the absence of any standard authoring strategy for learning contents, tutors develop their own courseware with various formats and content structures. In addition, the lack of association between content learners causes them difficulties in finding and reusing related contents. In this paper, we propose an authoring strategy foradvanced learning contents based on SCORM and ontology. Our strategy improvesthe reusability and associativity of learning contents. We demonstrate the effectiveness of our proposed authoring strategy through developing learning contents such as understanding of digital contents.

현재 많은 수의 원격대학들이 사이버교육 서비스를 제공하고 있으나 교육용 콘텐츠의 형식과 질에 있어서는 여전히 많은 문제점을 가지고 있다. 특히 표준적인 콘텐츠 개발 전략의 부재로 인하여 교수자마다 서로 다른 형식과 내용 구성의 콘텐츠를 작성하고 있으며 콘텐츠들 사이의 연관성의 부족으로 인하여 콘텐츠의 재사용이 어렵고 내용적으로 보완관계에 있는 유용한 콘텐츠가 있음에도 학습자가 이를 활용하는 것을 어렵게 하고 있다. 본 논문에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 표준화, 재사용, 연관성을 높일 수 있도록 온톨로지와 SCORM 기반의 고급 교육 콘텐츠 개발 전략을 수립하였으며 실제 원격대학의 교육 콘텐츠를 제작함으로써 제안하는 기법이 효과적임을 보이고 있다.

Keywords