A Study on Student Perception of Participation in Distance Learning : Differences Between Working and Non-Working Students

직장인과 비직장인의 원격강의 수강참여 인식 비교연구

  • 남상조 (목원대학교 경영정보학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

It is assumed that there is difference between working students and non-working students with respect to distance learning. In this paper, we surveyed attendance in distance learning courses to verify differences in perception of faithfulness, studying time, and completion of content reading. The results are analyzed and reported. The statistical analysis indicates that working students perceive that they are less faithful to their lectures. However, the results pertaining to participation time per week and content reading showed no statistical difference between working students and non-working students.

원격강의를 수강함에 있어 직장에 다니는 학생과 일반학생은 여건 및 인식의 차이가 있을 것으로 추정된다. 본 논문에서는 원격강의 수강생들을 대상으로 설문을 실시하여 수강에 대한 충실성 인식 차이, 수강 시간에 대한 차이, 콘텐츠 수강 완료 여부에 대한 차이를 통계적으로 검증하였다. 검증 결과는 직장인은 자신이 수강에 충실하지 못했다는 인식을 비직장인에 비해 통계적으로 유의한 정도로 갖고 있으나 실제 수강시간 답변결과는 통계적으로 차이가 없고 콘텐츠 수강 완료 여부 답변에서도 통계적으로 차이를 보이지는 않는 것으로 나타나고 있다.

Keywords