The Effect of Web-based Learning by Studying the Motion of the Moon

달의 운동에 대한 웹 기반 프로젝트 학습의 효과

  • Published : 2005.08.30

Abstract

The purpose of this study was to design a web-based project learning that is suitable for teaching concepts by studying the motion of the Moon for middle school students and to investigate the effects of the lesson applying designed learning. Designed learning was conducted with 48 ninth graders, who were individually interviewed; 5 males and females students out of the total. The types and factors of the unscientific concepts on the motion of the Moon were analyzed by the pre-test using interviews and questionnaires being evaluated to the degree of concept level that was developed in this study. After the pre-test students were instructed to do the web-based project learning where they could observe the motion of the moon for a month and discuss the results from the observation. After the web-based project learning, the effect of learning was examined by applying the post-test to the students and by analyzing the comparison of the pre-test and the post-test. The web-based project learning was effective for the conceptual change of the motion of the Moon (p<.001). According to the post-test, it positively affected the students and improved their integrated processing skills. Specifically, it had effects on conducting experiments (p<.001), controlling variables and defining operations (p<.05) in integrated processing skills.

본 연구는 중학생들의 달의 운동 개념 지도에 적합한 웹 기반 프로젝트 학습을 설계하고 이를 수업에 적용하여 그 효과를 알아보는데 목적이 있다. 중학교 3학년 학생 48명을 연구 대상자로 하였고, 그 중 남 녀 각 5명씩 10명을 면담을 이용한 연구 대상자로 하였다. 본 연구에서 개발한 개념 수준 질문지와 면담을 이용한 사전 검사를 실시하여 달의 운동에 대한 비과학적 개념의 유형과 원인을 분석하였다. 사전 검사 후, 달의 모양을 관찰하고 관찰 결과에 대해 서로 토론을 하는 웹 기반 프로젝트 학습을 약 한 달 동안 실시 하였다. 프로젝트 학습을 종료한 후 사후 검사를 하였고 사전 검사와 비교하여 학습 효과를 알아보았다. 그 결과, 웹 기반 프로젝트 학습이 달의 운동에 대한 개념 변화에 효과적인 것으로 나타났다(P<001). 또한 과학 탐구능력에서도 유의미한 차이를 보였다. 과학 탐구능력 요소 중에서 특히, 실험 설계(P<001)와 변인 찾기 및 조작적 정의(P<.05)영역에서 유의미한 차이가 있었다.

Keywords

References

  1. 곽민희, 유정문 (2004). 웹기반 프로젝트 학습이 중학생의 과학 학업 성취도와 학습 태도에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 25(2), 74-86
  2. 김봉섭 (1999). 학습자의 특성에 따른 지구와 달의 운동 개념 형성. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문
  3. 민준규 (1991). 중등학생 및 과학교사의 지구와 달의 운동에 관한 개념. 한국교원대학교대학원 석사학위논문
  4. 우종옥, 이항로, 민준규 (1995). 계통도를 이용한 중.고등학생의 지구와 달의 운동에 관한 개념 유형 연구. 한국과학교육학회, 15(4), 379-393
  5. 이조옥 (1994). 달의 위상 변화에 대한 오개념 연구. 이화여자대학교교육대학원 석사학위논문
  6. 정남식 (1996). 소집단 역할놀이와 토의를 통한 고등학생들의 지구와 달의 운동 개념 변화. 한국교원대학교대학원 박사학위논문
  7. 조미헌 (1999). 인터넷을 활용한 프로젝트 중심학습방법: NetPBL의 활용 유형과 절차. 교육공학연구, 15(3), 3-27
  8. 조희형 (1984). 선입관의 철학적 배경 및 오인과의 과학학습의 관계. 한국과학교육학회, 4(1), 34-43
  9. 함영기 (2002). 바람직한 ICT 활용교육의 이론과 실제. 즐거운 학교. 서울, 199
  10. 함영기, 김진숙, 황하선, 박진현, 박병건, 김영애, 신수범 (2001). 온라인 프로젝트 학습 방법 개발 연구. 한국교육학술정보원, 59-62
  11. 현광호 (2003). 중학교 학생과 교사의 태양, 지구, 달의 천체 운동 방향에 관한 개념. 한국교원대학교교육대학원 석사학위논문
  12. Blumenfeld, P., Soloway, F., Marx, R, Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 369-398 https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_8
  13. Burns, F. E, Okey, J. R and Wise, K. C. (1983). Development of an Integrated Process Skills Test. J. JRST, 22(2), 169-177 https://doi.org/10.1002/tea.3660220208
  14. Dove Jane (2002), Does the man in the moon ever sleep? An analysis of student answers about simple astronomical events: a case study. International Journal of Science Education, 24(8), 823-834 https://doi.org/10.1080/09500690110066935
  15. Fleming, D. S. (2000). A Teacher's Guide to Project-Based Learning. Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC. ED 469 734
  16. Foyn, Bent and Maus, Eirik (2002). Designing Tools and Contents for Project Based Learning with Net-Based Curriculum. ED 477-007
  17. Land, Susan M and Greene, Barbara (1999). Project-Based Learning with the World Wide Web: A Qualitative Study of Resource Integration. ED 436-175
  18. Lythcott, J., and Duschl, R. (1990). Qualitative research: From methods to conclusions. Science Education, 74(4), 445-460 https://doi.org/10.1002/sce.3730740405
  19. Pamer, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., and Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207
  20. Rosenfeld, Shennan and Ben-Hur, Yehuda (2001). Project Based Learning (PBL) in Science and Technology: A Case study of Professional Development. ED 466-373
  21. Sadler, P. D. (1987). Misconception in astronomy. Proceeding of the second international seminar on misconception and educational strategies in science and mathematics, 3, 421-425, Ithaca, NY: Cornell University
  22. Schoon, K. J. (1995). The Origin and Extent of Alternative Conceptions in the Earth and Space Science: A Survey of Pre-service Elementary Teachers. Journal of Elementary Science Education, 7(2), 27-46 https://doi.org/10.1007/BF03173734
  23. Targan, D. M (1988). The assimilation and accommodation of concepts in astronomy. Doctoral dissertation
  24. Thijs, D. (1987). Conceptions of force and movement, Intuitive ideas of pupils in Zymbabwe in comparison with findings from other countries. Proceedings of the Second International Seminar: Misconceptions and Educational Strategies In Science and Mathematics (Vol. III), 501-513. Ithaca, NY: Cornell university
  25. Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. [On-line]. Available: http://www.autodesk.com/foundation/pblpaper.html
  26. Thomas, J. W., and Mergendoller, J. R. (2000). Managing Project Based Learning: Principle from the Field. Paper of Annual Meeting of the American Educational Research Association. [On-line]. Available: http://www.bie.org/pdf/managing.pdf