Journal of Distribution Science (유통과학연구)
- Volume 3 Issue 2
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- Pages.29-55
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- 2005
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- 1738-3110(pISSN)
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- 2093-7717(eISSN)
The Effect of the Perception on the Physical Environment in Discount Stores on Customer Satisfaction and Intention
대형할인점의 물리적 환경에 대한 지각이 고객만족과 의도에 미치는 영향
Abstract
Since discount stores should be operated mostly by the non-human resources regarding the natural characteristics of the business, it is possibly said that their physical environments have been extremely significant. This study attempts to develop the measurement items and construct factors which are especially relevant to the physical environments of the discount stores and examine how the customer satisfaction and intention influence on these construct factors. These provide a useful framework for understanding the problems of measuring and evaluating the physical environments of discount stores. The final factor analysis for each construct factors resulted as four factors, and two categories(amenity and convenience) represented the characteristics of same construct such as the visibility. Then convenience is eliminated, and an attempt was made to add the new variable what is called the visibility. As a result, final construct factors that would be used in this study are made of four items; amenity, accessibility, POP and visibility. This study utilizes the LISREL 8.12 to evaluate the validity of factor structures and measurement model involving the physical environment in discount store. Finally, for the success of the projects, I think that it is necessary to provide comprehensive efforts continuously.
본 연구에서는 대형할인점의 물리적 환경에 관한 기존연구를 통하여 산업별로 정리하였고, 할인점이 경비절감을 위해 직원배치를 최소화하고 물리적 시설로 소비자에게 소구해야하는 경영특성상 물리적 환경은 매우 중요한 것으로 점차 인식되고 있으나 기존의 연구에서 사용되어진 물리적 환경 변수들의 측정도구는 할인점 조사에 적용할 시 부적합한 부분이 많다. 따라서 본 연구에서는 대형할인점에 있어서 물리적 환경의 구성변수를 산업체의 전문가들과 심층토의를 거쳐 변수와 항목을 개발하였으며 그 과정을 구체적으로 설명하였다. 그 결과 도출된 측정변수는 쾌적성, 가시성, 접근용이성, POP로 분류되었다. 그리고 신뢰성과 타당성 분석결과를 거친 측정항목들에 대하여 대형할인점의 물리적 환경에 대한 요인구조와 측정모델의 타당성을 평가하기 위하여 LISREL 8.12를 이용하여 측정하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 대형할인점에 있어서 물리적 환경의 구성요소인 쾌적성, 가시성, 접근용이성이 고객만족에 영향을 미치지만 POP는 매출증대에는 직접적인 관련성이 있으나 고객만족과는 서로 차원이 다르다고 판단할 수 있으며, 또한 고객만족과 구매의도, 구전의도 그리고 재 방문의도에 영향을 미치게 됨을 알 수 있다.
Keywords