집중호우시 사면 붕괴의 특성 및 토층 심도와 지하수변동에 따른 사면 안정성 해석

Characteristics of Slope Failure Due to Local Downpour and Slope Stability Analysis with Changing Soil Depth and Groundwater Level

  • 백용 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 권오일 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 김승현 (한국건설기술연구원 지반연구부) ;
  • 구호본 (한국건설기술연구원 지반연구부)
  • Baek Yong (Korea Institute of Construction Technology, Dept. Geo-technical Eng.) ;
  • Kwon O-Il (Korea Institute of Construction Technology, Dept. Geo-technical Eng.) ;
  • Kim Seong-Hyun (Korea Institute of Construction Technology, Dept. Geo-technical Eng.) ;
  • Koo Ho-Bon (Korea Institute of Construction Technology, Dept. Geo-technical Eng.)
  • 발행 : 2005.03.01

초록

국내에서는 매년 집중호우에 의하여 사면 붕괴 및 산사태가 발생하고 있다. 특히, 최근의 집중강우는 국지성 및 게릴라성 강우가 대부분이다. 본 연구에서는 집중호우에 의하여 붕괴된 현장의 특성을 분석하고, 토층의 심도와 지하수면의 변화에 따른 사면의 안정성을 해석한다. 본 연구에 사용된 자료는 집중호우시 붕괴된 절토사면 조사 자료와 일반 국도변 1,372개의 현장 조사자료이다. 토층의 붕괴 심도와 지하수 변동이 사면의 안정성에 미치는 영향에 대해서는 FLAC-SLOPE(ITASCA사)을 이용하여 분석을 실시하였다. 연구결과에 의하면 국내 사면붕괴의 주요 형태는 표층유실 및 표층붕괴 등 천부 파괴가 주를 이루고 있으며, 지하수면과 토층 심도 변화에 따라 사면의 안정성이 변화하는 것으로 나타났다.

The failure of cut slope and landslide sometimes come from a local downpour within a short duration in Korea. Especially, most of recent downpour converged upon a limited region and seemed the characteristics of guerilla. Characteristics of slopes failed due to local downpour are analyzed. failure mode is also analyzed with respect to the depth of soil layers and the change of groundwater level. To blow the influence factors of the slope stability during local downpour, the authors conducted field survey for failed slopes and tried to make a comparative study of 1,372 cut slope data distributed in the national road. FLAC-SLOPE(ITASCA Co.) is used to analyze slope stability with changing depth of soil layers and groundwater level. The result shows that the failed types of domestic slopes during local downpour are mainly shallow collapse and landslide. The change of soil depth and groundwater level have influenced on the stability of slopes.

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참고문헌

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