Strategy and Development of Recycling Technology for End-of-Life Vehicles(ELVs) in Germany

  • Kim, Jae-Ceung (ERT-Consulting (Energy, Environmental and Recycling Technology))
  • 발행 : 2005.06.01

초록

최근 들어 산업화된 국가에서 승용차의 대수는 비약적으로 증가하고 있으며 이러한 추세는 당분간 지속될 것으로 예상된다. 따라서 사용 후 폐기되는 자동차의 대수 또한 증가할 것이며 이를 재활용하는 문제가 심각히 제기되고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 2000년 9월 유럽에서 제정된 폐기 자동차의 처리에 관한 규제 조항이 독일에서는 2002년 7월 1일부터 법률로서의 효력을 지니게 되었다. 이 법률 제정의 장기적 목표는 차후 10년 내에 폐자동차를 처리하는 과정에서 발생하는 잔류물을 현재의 30 Wt.%에서 5 t.% 미만으로 줄이는 데 있다. 따라서 차후 자동차를 구성하는 재료들에 대한 좀더 혁신적이고도 효율적인 재활용 기술에 대한 개발 필요성이 대두되고 있다. 자동차 생산 산업에서 디자인 공정은 계속하여 변화되고 있는 바, 이는 자동차 운행 시 연료를 절감하기 위한 선택적 장치와 새로운 기술적인 해결책에 대한 요구가 강하게 제기되고 있기 때문이다. 따라서 자동차 제조에 사용되는 재료로서 알루미늄과 플라스틱 등과 같은 가벼운 재료들의 사용량은 증가하고 있으며 철과 같은 무거운 재료들은 그 사용량이 점차 감소하고 있다. 그런데 자동차 구성 재료들 가운데 플라스틱류는 흔히 합성된 상태로 사용되고 있으므로 이를 기계적 방법에 의해 각각의 구성 플라스틱 성분으로 분리하기는 불가능하다. 이러한 이유로 인해 폐자동차를 구성하는 물질들의 효율적 재활용을 위해서는 재활용하기에 용이한 상태로 자동차를 디자인하여 제조하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 이와 함께 폐자동차 재활용율을 향상시키는데 관한 규제를 만족시키기 위해서는 자동차 생산업체와 재황용 산업체의 통합적 협동체제가 요구된다.

The quantity of passenger cars in industrial countries has been significantly increased in recent years. According to prognoses, this tendency is likely to continue in the forthcoming future. As a direct consequence, an increase of End-of Life-Vehicles (ELV) will confront us with the problem of "ELV-Recycling". In order to cope with this situation, the European regulation for the treatment of End-of-Life-Vehicles (09/2000) has been transferred to national law in Germany (ELV-Regulation from 1 July 2002). The long term aim is to reduce residues from the ELV-treatment to less than 5 wt% from 30 wt% within the next 10 years (2015). For that reason, there is a need for innovative and more efficient recycling techniques tailored to future materials in automobiles. The design process at automotive industry is continuously changing due to the strong demand on optional equipment and new technical solutions for fuel saving. Light materials, such as aluminum and plastics, consequently become more important and cause a decrease of ferrous metals. Since plastic materials are often used as compounds, a separation into initial material types by means of mechanical recycling methods is not possible. For that reason, efficient recycling can only be realized by introducing recycling-friendly car designs. In the end an integrated approach of auto makers and recycling industry is of decisive significance for the fulfillment of future regulations.

키워드

참고문헌

  1. Kim, J.G., 2003 : Innovative Recycling Technology of Waste Residues from End-of-Life-Vehicles - Development of System Technology for Dismantling and Resource Recovery from Recycling of ELV. Final Report KIST, pp. 285-417, IWRRC-Industrial Waste Recycling R&D Center, MOST, 07. 2003, Printed in Korea
  2. Kim, J.G. and Park, M.W., 2003 : Development of recycling technology for automotive plastics. Plastics Science, Korea Engineering Plastics Co. Ltd., 08. 2003 (No. August /8), 126-135, Seoul, Korea
  3. Kuchta, K., 2004 : Thermische Abfallbehandlung- Energetische und thermische Verwertung von SR-9. Fachtagung (Seminar), pp. 80-87, 17-18. Feb. 2004 in Berlin, Germany
  4. Haus der Technik, 2004 : Car Recycling in Europe. International Conference, 11.-12. Feb. 2004, Stuttgart, Germany
  5. VDI. Stoffliche und energetische Verwertung von SLF. Wissensforum, 20-21. Nov. 2003, Dortmund, Germany
  6. Private Information: Abfallablagerungsverordnung-AbfAblY. Verordnung uber die umweltvertragliche Ablagerung von Siedlungsabfallen und uber biologische Abfallbehandlungsanlagen. 독일폐기물 처리규정/ 생활 및 사업장폐기물매립금지규정
  7. Kim, J. G., 2004 : Recycling Technology for the Treatment of ELVs. GRAMMAR 2004, International Symposium on Green Technology for Resources and Materials Recycling, KIRR & IWRRC, Nov. 2004, Seoul, Korea