Abstract
In this work, the engine oil resistant evaluation and breakdown analysis of room temperature vulcanizing silicone adhesives were performed through the surface properties, thermal stabilities, adhesive strength, and morphology measurements. As a result, the permeation of engine oil into adhesive specimens was carried out from surface to center in the specimens. And the oil content in the adhesive specimens was increased and the Si-O-Si bond of the adhesives was decomposed with increasing the aging time. The TGA results indicated that the thermal degradation was mainly occurred at under and surfaces of the specimens. The tensile strength, elongation, and adhesive strength of the adhesives were significantly decreased after the engine oil resistant tests, which could be attributed to the initial lose of adhesive properties resulting from the engine oil absorption and thermal aging. And the failure mode of the adhesive specimens was changed from cohesive failure to interfacial failure.
본 논문에서는 상온 경화형 실리콘 접착제의 표면 특성, 열안정성, 접착력, 그리고 모폴로지 분석을 통하여 접착제의 내엔진 오일성 평가 및 고장분석을 시행하였다. 실험 결과, 엔진오일의 침투는 접착제 시편의 표면에서 중앙으로 진행되었으며, 열화시간에 따라 접착제 시편중에 오일의 함량은 점차 증가하였으며, 접착제의 Si-O-Si 결합은 점차 분해되었다. TGA 실험결과로부터 열분해는 접착제 시편의 표면과 밑 부분에서 발생함을 알 수 있었다. 상온 경화형 실리콘 접착제의 내엔진 오일 시험 후 접착제 시편의 인장강도, 신율, 접착력 등의 물성이 모두 현저하게 감소하였으며, 이는 엔진오일의 흡수와 열화에 의해 초기 접착제 성질을 많이 상실한 것으로 판단된다. 또한, SEM 분석을 통하여 접착제 시편의 파괴모드는 열화시간이 증가함에 따라 응집 파괴에서 계면 파괴로 나타남을 확인하였다.