Effect of Empowerment Education Program on Empowerment and Mental Health in High School Student

능력증강 교육프로그램이 고등학생의 능력증강과 정신건강에 미치는 효과

  • 이영내 (낙동 고등학교 보건교사)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

Purposes: This study was to examine the effects of empowerment education programs on empowerment and mental health in high school students. Methods: This study involved a nonequivalent control group pre-test and post-test design. The subjects for this study consisted of 421 high school students who attended two general high schools in Busan. The 211 students in the experimental group received empowerment education training, while the 210 students in the control group did not. The data were collected from March 2, 2004 to July 20, 2004. The empowerment education program consisted of 17 separate 50-minute sessions. The questionnire was developedby authors and revised it based on experts' advice. SPSS 11.0 program was used to analyze the data. Chi-square test and t-test were used to test the homogeneity of general characteristics and dependent variables. Student's t-test was used to evaluate the differences between the experimental group and control group after the treatment. Results: Just as we hypothesized, the experimental group exhibited higher empowerment scores than the control group. For subcategory, Score of self-efficacy and self-esteem increased significantly in the experimental group compared to the control group. However, the score of decision-making ability did not increase significantly. The data failed to support our second hypothesis that the experimental group would have higher mental health scores than the control group. Although the score of self-scale increased significantly in the experimental group compared to the control group, the score of social-support and psychopathology did not. Conclusions: Empowerment education programs are effective for empowerment of high school students. However, such training is effective only for promoting the self scale but not overall mental health. Thus, we suggest the application of the empowerment education program to make high school students aware of their abilities. Furthermore, we suggest the implementation of mental health programs to supplement such empowerment education programs.

Keywords

References

  1. 강형구(2001). 리더십유형과 임파워먼트와의 관계에 관한 연구. 서울대학교. 석사학위논문, 서울
  2. 권이종(1990). 현대교육의 병리현상과 청소년의 정신건강. 한국교원대학교. 교수논집, 6(2), 1-37
  3. 구옥희 외 3(1997). 간호관리자의 권력부여 (Empowerment) 유형 및 수준. 충남의대, 24(2), 477-489
  4. 김상순 외 2(1994). 청소년이 지각한 가족지지와 정신건강과의 관계. 경북의대지, 35(3), 311-319
  5. 김소야자 외 4(1996). 정신간호 총론. 수문사
  6. 김은영(2001). 보건교과서에 근거한 보건교육이 고등학생의 건강지식, 건강증진 행위, 자아존중감, 건강 통제에 미치는 영향. 전남대 교육대학원. 석사학위논문, 광주
  7. 김혜숙(1999). 간호학생이 지각한 사회적 지지와 정신건강과의 관계. 성신간호대학논문집, 8, 113-128
  8. 도복늠 외 다수(1999). 최신정신간호학. 도서출판 정담
  9. 박인혜(2001). 능력증강 교육프로그램이 류마티스 관절염 환자의 능력증강상태, 건강상태, 자가간호 행위에 미치는 효과. 중앙대학교. 박사학위논문, 서울
  10. 손유니(2002). 능력강화를 위한 가족지원프로그램이 장애아동 부모의 스트레스와 자기효능감과 대처능력에 미치는 효과. 이화교육논총, 12권, 165-181
  11. 양숙미(2001). 역량강화 집단프로그램에 참여한 장애인 부모의 상호자질 변화과정. 사회복지연구, 18권 1호
  12. 윤방섭(2001). 임파워먼트. 연세경영연구 제38권 제 1호(통권 제72호)
  13. 원유선(2000). 청소년들의 정신건강에 관한 연구. 공주대학교. 석사학위논문, 공주
  14. 이가언(1993). 청소년이 지각한 가족지지와 정신건강과의 관계. 경북대학교. 석사학위논문, 대구
  15. 이경선, 임은란.(2001). 임파워먼트에 미치는 자기효능감의 조절효과. 대한경영학회지, 제28호, 127-148
  16. 이광숙(2003). 능력증강 교육프로그램이 비행청소년의 능력증강과 정신건강에 미치는 효과. 전남대학교. 박사학위논문, 광주
  17. 이미형(1996). 약물교육과 잠재력개발 집단 상담이 비행청소년의 정신건강 및 약물에 대한지식에 미치는 영향. 정신간호학회지, 5(1), 27-38
  18. 이미형(2000). 집단상담이 비행청소년의 정신건강과 자아개념에 미치는 영향. 정신간호학회지, 9(1), 5-19
  19. 이상진, 정옥분(1999). 우리나라 고등학생의 학교폭력경험과 자아정체감과의 관계. 한국가정과 교육학회지, 11(1), 73-87
  20. 이숙경(1997). 일 고등학교 학생이 지각한 사회적 지지와 정신건강에 관한 연구. 전남대학교. 석사 학위 논문, 광주
  21. 이숙경(2001). 일반간호사가 지각한 Empowerment 정도에 관한 연구. 순천청암대학논문집, 제25권
  22. 이시형 외 다수(1997). 청소년문제 예방을 위한 학교정신건강프로그램의 개발. 한국임상심리학회
  23. 이시형(1997). 청소년 정신건강지수 개발 연구. 삼성생명 사회정신건강연구소
  24. 이영내, 박상연(2004). 고등학생의 정신건강을 위한 보건교육프로그램 개발 및 그 효과. 학교보건, 통권25호
  25. 이은남 외 2(2003). 능력증강전략을 활용한 자조관리과정이 류마티스관절염 환자의 능력증강과 신체적, 심리적 기능에 미치는 효과. 성인간호학회지, 15(3), 393-401
  26. 이은희(2003). 남녀 성별에 따른 고등학교 3학년 수험생의 정신건강 수준과 그 결정요인 연구. 정신보건과 사회사업, 15권, 52-76
  27. 정순복, 김수진(2001). 일 도시 중학생의 가족기능과 정신건강과의 관계연구. 정신간호학회지, 352-367
  28. 최은옥(1999). 능력증강 교육프로그램이 인슐린 비의존성 당뇨병 환자의 능력증강상태, 자가간호행위 및 당 대사 조절에 미치는 효과. 서울대학교. 박사학위논문, 서울
  29. 황문선, 조희숙(2004). 청소년의 발달 자원과 건강 위험행동과의 관계. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 85-98
  30. 한국보건사회연구원(1997). 한국인의 건강수준에 미치는 영향 분석. 서울: 한국보건사회연구원
  31. 한국청소년학회(1997). 청소년학연구. 서울: 문화체육부
  32. Auerbach, E. R., Wallerstein, N.(1987). ESL for action : Problem-posing at work. Reading, MA : Addison-Wesley
  33. Anorve, R. L.(1989). Community-based literacy educators : experts and catalysts for change. New Directions for Continuing Education, 42, 35-42
  34. Baldwin, J. H., Rawlings, A., Marshall, E. S., Conger, C. O'neill, Abbott, K. A.(1999). Mon Empowerment, Too(ME2) : A program for young mothers involved in substance abuse. Public Health Nursing, 16(6), 376-380 https://doi.org/10.1046/j.1525-1446.1999.00376.x
  35. Bandura, A.(1982). 'Self-Efficacy: Mechanism in Human Agency.' America Psychologist, 37, 122-147 https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  36. Bolton. B,. Brookings J.(1998). Development of a measure of interpersonal empowerment. Rehabilitation Psychology, 43(2), 3-21 https://doi.org/10.1037/0090-5550.43.1.3
  37. Chung, H., Elias, M.(1996). Patterns of adolescent involvement in problem behaviors : Relationship to self-efficacy, social competence, and life events. American Journal of Community Psychology 24, 771-784 https://doi.org/10.1007/BF02511034
  38. Ekpe, H. I.(2001). Empowerment for adults with chronic mental health problems and obesity. Nursing Standard, 15(39), 37-42
  39. Erickson, E. H(1968). Identity Youth and crisis. New York : Norton
  40. Fargo, G. A.(1981). The power of literacy applied to traditional birth attendants, Saulteaux-Cree Indians and Hawaiian children. Paper presented at the 48th annulmeeting of the Claremont Reading Conference
  41. Fertman, C. I., Chubb, N. H.(1992). The effect of a psychoeducational program on adolescents'activity involvement, self-esteem and locus of control. Adolescence, 27(107), 517-526
  42. Freire, P.(1970). Pedagogy of the oppressed. Donaldo Macedo
  43. Hess, R. E., Clapper, C. R., Hoekstra, K., Gibson, F.P.(2001). Empowerment effects of teaching leadership skills to adults with a severe mental illness and their families. Psychiatric Rehabilitation Journal, 24(3), 257-265 https://doi.org/10.1037/h0095086
  44. Jessor, R.(1993). Successful adolescent development among youth in high-risk settings. American Psychologist. 48, 117-126 https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.2.117
  45. Lal, S., Saini, R. K., Khanna, P., Malik, J. S.(1991). Empowering young girls for health and development. Indian Journal of Pediatrics, 58, 357-362 https://doi.org/10.1007/BF02754967
  46. Musker,M., Byrne, M.(1997). Applying empowerment in mental health practice. Nursing Standard, 11(31), 45-47
  47. Otrtiz-Torres, B.(1994). The ecology of empowerment for at-risk youth. Ph.D dissertation. New York University
  48. Parsons R.(1999). Assess helping process and client outcome in empowerment practice. Empowerment Practice in Social Work. edited by Shera W. & Wells L.M. Canadian Scholars' Press Inc
  49. Rivas, T. R. M., Fernandez, F. P.(1995). Self-esteem and value of health as determinants of adolescent health behavior. Journal of Adolescent Health, 16, 60-63 https://doi.org/10.1016/1054-139X(94)00045-G
  50. Saleebey. D.,(1992). The strengths perspective in social work. Longman Publishing Group
  51. Staples L. H.(1990). Powerful Ideas about Empowerment. Administration in Social Work. 14(2) https://doi.org/10.1300/J147v14n02_03
  52. Sussman, M. B., Steinmetz, S. K & Peterson, G. W.(1999). Handbook of Marriage and the Family 2th ed, Plenum Press, New York and London
  53. Torre, D. A(1986). Empowerment : Structured Conceptualization and instrument development. Unpublished doctoral dissertation, Cornell University, Ithaca
  54. Ungar, M, Teram, E.(2000). Drifting toward mental health high-risk adolescents and the process of empowerment. Youth & Society, 32(2), 228-252 https://doi.org/10.1177/0044118X00032002005
  55. Wallerstein N., Bernstein E.(1988). Empowerment Education Freire's Ideas Adapted to Health Education. Health Education Quarterly, 15(4), 379-394
  56. Weissberg, R., & Elias, M.J(1993). Enhancing young people's social competence and health behavior. An important challenge for educator, scientists, and policy makers and funder. Applied and Preventive Psychology, 2, 179-190 https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80088-5
  57. Zimmerman, M. A.(1995). Psychological empowerment: issues and Illustrations. American Journal of Community Psychology. 23(5). 81-99