A Study on the Ranking Decision for Construction of Up and Down Convenient Facility in Subway Stations

AHP기법을 이용한 지하철 역사의 상하이동 편의시설 설치 우선순위 선정에 관한 연구

Jung, Hyun-Young;Lee, Ha-Won;Kim, Jang-Gyu
정헌영;이하원;김장규

  • Published : 2005.05.31

Abstract

Most subway stations in Korea give inconvenience to transfers with lack of up and down convenient facilities. To solve the problem of inconvenience, metropolitan cities have interests in constructing E/S(Escalator) and E/V(Elevator) which are typical facilities of up and down convenient facility. But, constructing new up and down convenient facility to established station needs tremendous cost and time because of structural characters. Therefore, constructing up and down convenient facility should be considered for the stations or gates where the user's efficiency would the maximized. on this study, subjects and weights of analysis to find priority order of stations and its gates were concluded by using Analytical Hierarchy Process. And for example of Busan, the priority order of 73 stations and its gates was evaluated. With the result of priority order for up and down convenient facility of subway station, "The Disabled Person" was the most weighted factor. and "The Depth of Gate" and "The Land Use Status" was relatively low weigh. From now on, the method of evaluation for priority order of up and down convenient facility suggested in this paper is considered to the helpful for constructing up and down convenient facility in metropolitan cities operating subways.

우리나라에 건설되어져 있는 대부분의 지하철역사는 상하이동편의시설이 매우 부족하여 이용객에게 큰 불편을 주고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 현재 지하철이 운행되고 있는 대도시는 이용객의 이동성 편의를 향상시키기 위해 대표적 상하이동편의시설인 에스컬레이터(E/S)와 엘리베이터(E/V)를 설치하는 것에 대해서 많은 관심을 보이고 있다. 그러나 기존 역사에 상하이동편의시설을 설치하는 데에는 지하철 역사의 하부토질특성 그리고 지하철 토목구조상의 여건 등 여러 가지 원인으로 인하여 막대한 투자비용과 시간이 소요된다. 그러므로 지하철 역사에 상하이동편의시설을 설치 함에 있어서 이용자의 편의를 극대화시킬 수 있는 역사 또는 출입구부터 우선적으로 편의시설을 설치해 주는 것이 타당할 것이다. 따라서 본 연구에서는 AHP(Analytic Hierarchy Process)기법을 활용하여 지하철 상하이동 편의시설 설치 시, 역사 및 역사의 출입구에 대한 우선순위 선정을 위한 평가항목과 가중치를 도출하였다. 그리고 실제의 예로 부산지하철 73개 역사와 출입구에 대한 우선순위를 선정하여 보았다. 지하철 상하이동 편의시설 설치 우선순위 선정 결과, 상하이동 편의시설 설치 후 가장 큰 편의를 제공받을 것으로 예상되는 장애인에 높은 가중치가 산정되었으며, 이용자측면의 평가항목이 아닌 출입구 심도와 역세권 토지이용현황의 평가항목에는 상대적으로 낮은 가중치가 산정되었다. 향후, 본 연구에서 제시한 상하이동 편의시설 설치 우선순위 선정방법은 지하철이 운행 중인 대도시에서 상하이동 편의시설 설치 시 기본적인 토대가 될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

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