A Study on the Key Competencies of College Students

대학생들의 직업기초능력 수준에 관한 연구

  • Published : 2005.03.31

Abstract

The purpose of this study is to measure the level of the key competencies of college students and to use it as the basic material so as to improve the key competencies. So the subject was 161 college students. The instrument used to measure the key competencies is that developed by Cheol-Young Jeong, which was partly revised with the help of a group of experts. The results of this study showed that most of the key competencies were above the average(3.0). But it appeared that the english document understanding skills(M=2.59) and international sense skills(M=2.91) of college students were below 3.0. Therefore, the university authorities will have to try to improve the key competencies with the development of a new curriculum concerning the key competencies of college students.

Keywords

References

  1. 교육개혁혁신위원회. (2005). 직업교육체제 혁신 방안
  2. 배은영. (2003). 직업기초능력 향상을 위한 상업계 고등학교 전문교과 구성 방안. 직업교육연구, 6(1), 29-53
  3. 서우석. (2000). 초등학교에서의 직업기초능력 개발. 인적자원개발을 위한 교육기능 활성화,4차 KRIVET HRD 정책 포럼
  4. 이건남. (2003). 실업계 고등학교 교사들이 인식하는 학생들의 직업기초능력 수준과 관련 프로그램 실태 분석. 미간행 석사학위 논문. 서울대학교
  5. 이동임,김현수,김덕기. (2000). 직업능력인증제 운영 방안. 한국직업능력개발원
  6. 이정표,박윤희,홍선이. (2004). 기업의 직업기초능력 교육훈련 실태와 과제. 한국직업능력 개발원 Working Paper 2004-02
  7. 이종성,정향진. (2002). 실업계 고등학교의 직업 기초능력 신장 프로그램 개발 및 적용 방안. 한국직업능력개발원
  8. 임언. (2002). 평생학습사회에서의 진로개발 모형 멀티플래이어. 진로교육연구,15,177-193
  9. 임언,최동선,최지희,오은진, (2004). 성인의 직업기초능력 조사연구. 한국직업능력개발원
  10. 정진철. (1999). 고등학교 교사들이 인식하는 직업기초능력에 대한 인식. 미간행 석사학위논문. 서울대학교
  11. 정철영,나승일,김종우,허영준. (2001),우송대재학생의 직업기초능력 개발을 위한 교육 및 지원방안. 우송대학교
  12. 정철영,나승일,서우석,이종성,송병국. (1998). 직업기초능력의 영역 및 하위요소 추출. 직업교육연구,17(2),15-38
  13. Ebbinhaus, M. (2000). Praxisund handlungsorientierte Prufungsmethoden, in: Ausbilder-Handbuch, 36. Erg.-Lfg.April