The Development of Grapheme-Phoneme Correspondence Rules and Kulja Reading in Korean-Chinese Children

중국 조선족 아동의 한글 자소-음소 대응능력의 발달과 글자읽기와의 관계에 관한 연구

  • Received : 2005.04.30
  • Accepted : 2005.06.26
  • Published : 2005.08.31

Abstract

This study was carried out to reveal Hangul acquisition processes in Korean-Chinese children who grow in a horizontal bilingual environment. In this experiment Grapheme substitution/deletion tasks and sensible/non-sensible Kulja reading tasks were administered to 3-, 4-, 5- and 6-year-old Korean-Chinese children growing up in a bilingual environment. Results were that Korean-Chinese children showed similar patterns of Hangul acquisition processes to Korean children but acquired grapheme-phoneme(G-P) correspondence earlier than Korean children. Hangul acquisition rates were 41.7%, 45.7%, 53% and 92.7% at age 3, 4, 5 and 6, respectively. Both Korean-Chinese and Korean children showed higher sensitivity for the final consonant than for the initial and middle consonants. Correlation between phoneme perception and reading was only significant among 6-year-olds in non-sensible Kulja reading tasks. Training in transforming ideographic Chinese to a phonetic system could effect early acquisition of G-P correspondence in Korean-Chinese children.

Keywords

References

  1. 한국심리학회지 : 일반 v.20 no.1 한글 읽기발달의 이론과 응용 권오식;윤혜경;이도헌
  2. 한국심리학회지 : 발달 v.17 음운처리과정이 4세와 5세 유아의 읽기에 미치는 영향 김선옥;공숙자;조희숙
  3. 한국심리학회지 : 발달 v.14 학령전 아동에서 음운인식, 시지각 및 한글읽기와의 관계 김현자;조증렬
  4. 이중언어학회지 v.26 그림 Stroop과제에 나타난 조선족의 한글 및 한자어 처리에 관한 연구 : 한족 및 한국 아동 수행과의 비교 박혜원;강봉경
  5. 대한 가정학회지 v.43 no.3 연변 지역 조선족과 한족 및 한국 아동의 기질 비교 박혜원;박민정
  6. 아동학회지 v.25 no.1 아동의 자아개념 발달에 부모, 또래, 교사가 미치는 영향 : 비교문화적 연구 박혜원;이사라
  7. 한국심리학회지 : 발달 v.11 no.2 영어가 모국어인 성인의 인공철자로서의 조선족 아동과 한족 아동의 음운인식능력과 읽기와의 관계에 관한 연구 윤혜경;권오식
  8. 인간발달연구 v.6 no.2 국어학습장애의 기본문제 : '해호화'인가 '이해'인가? 윤혜경;권오식;이도헌;김선아;김연수
  9. 음성과학 v.12 no.2 조선족과 한족 대학생의 중국어, 한국어의 음절구조 지각에 대한 연구 윤혜경;박혜원
  10. 중국 조선족 아동과 한족 아동의 음운인식능력에 관한 연구 윤혜경;박혜원
  11. 이중언어학회지 조선족 아동과 청소년의 한글, 한자 기억에 관한 연구 윤혜경;박혜원
  12. 한국 심리학회지 : 실험 및 인지 v.7 no.1 자모대체 수행에 나타난 글자의 내부구조와 음절과의 관계 이광오
  13. 한국 심리학회지 : 발달 v.17 no.1 중국 조선족 아동의 한국어-중국어 이중언어발달에 미치는 영향요인 이귀옥;이혜련
  14. 한국심리학회지 : 발달 v.17 no.1 중국 조선족 아동의 한국어-중국어 이중언어발달에 미치는 영향요인 이귀옥;전효정;박혜원;강완숙;장미자
  15. 국어표기법연구 이익섭
  16. 언어청각장애 연구 한국 아동의 음운인식 발달 홍성인;전세일;배소영;이익환
  17. Journal of Educa?tional Psychology v.76 Phonemic analysis and synthesis as word-attack skills Fox, B.;Routh, D.K.
  18. Phonological skills and learning to read Goswami, U.;Bryant, P.
  19. Phonological skills and learning to read Goswami, U.;Bryant, P.
  20. Journal of Experimental Child Psychology v.18 Explicit syllable and phoneme segmentation in the young child Liberman, I.Y.;Shankweiler, D.;Fischer, F.W.;Carter, B.
  21. Reading ability Perfetti, A.
  22. Subsyllabic Unit in Reading: A difference between Korean and English;Precursors of Functional Literacy Yoon, H.K.;Bolger, D.;Kwon, O.S.;Perfetti, C.A.;Perfetti, C.(ed.)
  23. Preceeding presented at the 2nd European Graduate School on Literacy Acqui-sition Precursors of Functional Literacy The effect of language and script on the reading Yoon, H.K.;Bolger, D.;Kwon, O.S.;Perfetti, C.A.