Abstract
The purpose of this case study is to suggest the indicators of an informatization maturity level and critical success factors in small and medium automotive parts manufacturers. To achieve this goal, literature reviews and case studies on 7 automotive parts manufacturers that confirmed to implement information systems successfully, were conducted. Based on literature review, the six functional processes including development, production scheduling, purchase, production, order, and support process, were defined. Each process has 5 levels from 1(low level) to 5(high level) depending on the degree of informatization maturity. In addition, critical success factors were discovered with interviews of CEO or CIO. The results of this study can be applied to any companies which are implementing or intended to the information systems near future.
본 연구의 목적은 우수 중소자동차부품업체의 정보화 사례를 통해 그들의 경험을 공유하고, 중소기업이 정보화를 추진할 때 활용할 수 있는 주요성공요인을 밝혀내어 자사의 정보화 수준을 스스로 평가할 수 있도록 가이드라인을 제공하는데 있다. 이를 위해 업무프로세스 영역별 정보화 성숙도 지표 및 정보화 성공요인에 관한 기존 연구 분석을 하였고 2002년도와 2003년도 중소기업정보화경영원에서 수행한 정보화 우수기업 발굴사업에서 선정된 7개의 정보화 우수 자동차 부품업체들을 대상으로 업무프로세스 영역별 정보화 성숙도 측정과 성공요인의 중요도를 평가하는 사례연구를 수행하였다. 6개 업무프로세스 영역별(개발, 생산계획, 구매, 생산, 주문처리 및 지원 프로세스)로 5단계의 정보화 성숙도 지표를 제시하여 자동차부품 업종에서 발굴된 정보화 우수 중소기업에 적용, 분석하여 시사점을 도출하였다. 본 연구의 결과는 향후 정보시스템을 도입하려는 기업에게 적용 될 수 있을 것이다.