Abstract
In this paper, we set up an implementation plan for the Mail Acceptance System (MAS) to be operated more effectively and intelligently. First of all, an as-is analysis for the current MAS is performed for analyzing issues and problems and obtaining user requirements. After the as-is analysis, we perform benchmarking studies on the various postal service providers of the advanced countries. Based on the results from the as-is analysis and benchmarking study, we design a conceptual model for the future MAS. The proposed conceptual model can be classified into three parts: automatic MAS, business MAS, and integrated MAS. Information and automation technologies are applied to design the proposed model for eliminating inefficiencies and inaccuracies in MAS. We identify implementation tasks for realizing the proposed MAS model, evaluate the importance and precedence relationship of the identified tasks for deciding implementation priorities, and finally set up the implementation plan for the future MAS. We can expect that the more efficient and effective MAS can be constructed in the future by performing the proposed implementation plan.
본 연구에서는 보다 효율적이고 지능적으로 운영될 수 있는 미래형 우편접수창구를 구축하기 위한 계획을 수립한다. 현황분석을 위해 우선 사용자의 요구사항을 정의하고 현행 문제점과 각종 이슈를 분석하며, 선진국의 다양한 우편서비스 제공기관에 대한 선진사례분석을 수행한다. 선행된 현황분석과 선진사례분석 결과를 기반으로 미래형 우편접수창구에 대한 기념적 모형을 설계한다. 제안된 모형은 무인우편창구, 다량우편창구, 통합우편창구로 대별할 수 있으며, 비효율과 부정확성을 제거하기 위해 정보기술과 자동화기술을 적용함으로써 우편접수 업무가 보다 효율적으로 수행될 수 있도록 설계되었다. 이후 제안된 개념적 모형의 구축을 위한 추진과제를 정의하고, 개별과제에 대한 실행우선순위를 결정하기 위해 현업담당자와 관련 전문가의 설문을 통해 과제들의 중요도와 선후행관계를 평가한 후, 최종적으로 우편접수창구에 대한 구축계획을 수립하였다. 본 연구에서 제시된 구축계획을 바탕으로 향후 보다 효율적이고 효과적인 우편접수창구를 구축할 수 있을 것으로 기대한다.