Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry
- Volume 16 Issue 2
- /
- Pages.251-260
- /
- 2005
- /
- 2233-9183(eISSN)
THE EFFECT OF A MENTAL HEALTH PROMOTION PROGRAM AT A MENTAL HEALTH MODEL MIDDLE SCHOOL
정신건강시범 중학교에서 수행된 정신건강 증진 프로그램의 효과
- Kwak, Young-Sook (Department of Psychiatry, College of Medicine, Cheju National University) ;
- Ko, Hey-Joung (Jeju City Mental Health Center)
- Published : 2005.09.01
Abstract
Objectives : This study was performed to evaluate the effects of a mental health program within a mental health model middle school. Methods : Subjects of the study consisted of 748 students from the second grade and third grade students at the middle school chosen for a school mental health program by the Ministry of Education in Jeju. The subjects participated in 12 consecutive sessions of group discussion developed to prevent mental health problems. The authors investigated the effects of the program by evaluating the students with Young's Internet Addiction Scale (IAS), Conners & Wells' Adolescent Self Report Scale(CASS) and Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) before the initial session and after the final session. The data was analyzed by t-test in SPSS PC+ 10.0. The range of significance was p<.05. Results : In MMPI, the percentage of students above clinical range reduced from
목적 : 정신건강증진 프로그램을 정신건강시범학교에 적용하여 그 유용성을 보고자 하였다. 방법 : 제주도교육청 지정 정신건강시범학교인 제주시내 1개 중학교 2, 3학년 학생 748명을 대상으로 Young의 인터넷중독진단척도(IAS), Conner와 Wells의 청소년 집중력 자가보고척도(CASS) 그리고 다면적인성검사(MMPI)를 사용하여 정신건강증진 프로그램 전, 후의 변화를 비교하였다. 정신건강증진 프로그램은 사회정신건강연구소에서 개발한 인성교육 중에서 발췌하여 12시간으로 구성하였다. 자료분석시 프로그램 전후의 차이를 알아보기 위해 paired t-test를 사용하였다. 유의수준은 p<.05수준으로 하였다. 결과 : 프로그램 전후 MMPI상 임상적 수준의 문제를 보인 청소년이