An Analysis on the Operational state of Distance Universities' Electronic Libraries through the Life-long Education Law

평생교육법령하의 원격대학 전자도서관의 운영 실태 분석

  • Published : 2005.12.01

Abstract

The purpose of this research is to analyze the operational state of Distance universities' electronic libraries through the Lifelong Education Law, and to find out the related problems. The main investigational focus was on the operational methodologies of the libraries and the usage levels of the full-text service. The data were collected through accessing the URLs of 17 Distance universities authorized till 2005. The result is that every university is operating their libraries either on their own $(17.7\%)$ or by using the links to the external libraries $(82.4\%)$. However, only $(35.3\%)$ of the surveyed universities provide the full-text service available on the Internet. Thus, in order to establish the fourth generation Distance university based on the Internet and Web, it is urgently needed to improve the construction and operation standards of electronic libraries in the Lifelong Education Law.

본 연구는 평생교육법하의 원격대학 전자도서관 운영 실태를 분석하여, 그 문제를 파악하기 위한 것이다. 조사 내용은 도서관 운영 방법 및 전문(full-text) 이용 방법 등에 중점을 두었다. 데이터 수집은 2005년 현재 인가된 17개 원격대학을 대상으로 URL 연결 등을 통해 이루어졌다. 그 결과 모든 대학이 자체적으로$(17.7\%)$, 또는 외부 도서관을 링크하여 사용$(82.4\%)$하는 방법으로 도서관을 운영하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 인터넷상에서 전문을 이용하는 것이 가능한 대학은 $35.3\%$에 불과하여 인터넷과 웹을 기반으로 하는4세대 원격대학 운영을 위해서는 평생교육법상의 전자도서관 설치$\cdot$운영 기준을 개선하는 것이 시급한 것으로 파악되었다.

Keywords

References

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