데이터마이닝을 활용한 한방분야에서의 데이터베이스 마케팅에 대한 연구

A Study on the Database Marketing using Data Mining in the Traditional Medicine

  • 이상영 (남서울대학교 보건행정학과) ;
  • 이윤석 (남서울대학교 보건행정학과)
  • 발행 : 2005.11.01

초록

본 연구에서는 한방분야에서 검진에 영향을 미치는 요인들에 대하여 의사결정나무기법을 이용하여 도출하였고, 군집 분석을 통해 환자들의 특성에 대하여 알아보았다. 또한 질병간 연관성 분석을 재입원 환자 군들의 질병 구조를 파악하기 위하여 실시하였다 아울러 도출된 군집들은 병원수익에 어떤 영향을 미치고 있는지에 대한 결과를 도출하였다. 즉 한방분야에 대하여 데이터마이닝 기법을 적용한 데이터베이스 마케팅을 통해 내원 환자들의 특성을 파악하고 병원 수익에 영향을 미치는 요인들을 실증적으로 도출하였다. 본 연구를 통하여 병원의 효율적인 운영과 활성화를 위한 데이터베이스 마케팅을 실시함으로써 병원 경영 에 효율성을 도모할 수 있을 것이다.

This study is to elicit the factors affected on the medical examination in the tra야tional medicine using the technical method of the decision tree and characterize the Patient subject by clustering analysis technique. And to draw results from the association analysis between the form of diseases in the re-hospitalized Patient group. The obtained results were analyzed for their effect on the hospital Profits. Thus. through application of the database marketing to the data mining technique in the tradition리 medicine, the characteristics of patient clients for the objective induction of factors affected on the hospital Fronts can be identified. Practical application of the database marketing as presented in this study will bring about a fundamental efficiency of hospital management and vitalization.

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