A Research about CRM Application for the activation of the Job Help System in D-University

취업지원시스템의 활성화를 위한 CRM 적용에 관한 연구: D대학 사례를 중심으로

  • 한창엽 (경성대학교 상경대학 경영학과) ;
  • 장형욱 (동명정보대학교 사회과학대학 유통경영학과) ;
  • 전홍대 (김해대학 경영IT계열)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

While many scholars and practitioners have studied the effectiveness and utilization of CRM, studies and cases which apply CRM to university operation are not enough in Korea. Therefore, this study focuses on the theoretical background and efforts of university CRM program through a D University case. Also, this study investigates the components of CRM application framework and recommends the segmentation process which can help university officers find a relevant student required from a company.

경기침체로 인한 기업의 일자리 감소, 대학정원의 확대에 따른 인력수급의 불균형, 기업-취업자간 미스매치 등으로 인하여 대학졸업자들과 같은 고학력자들의 실업이 사회적 문제가 되고 있다. 따라서 본 논문은 고학력자들의 취업에 대한 문제가 점점 커짐에 따라 경영학 분야에서 이슈가 되고 있는 고객관계관리(CRM)를 대학에서 도입하여 재학생 및 졸업생들의 데이터를 동적으로 분석하여 기업이 원하는 인력을 적시에 배출해야 한다는 점을 주장하였다. 또한 대학에서의 CRM구축을 위하여 문헌연구 및 사례연구를 통하여 취업자관리 프로세스 구축방안을 전개하고 대학졸업자 취업능력 구성변수를 추출하였으며, 대학에서 기업으로의 학생 추천을 위한 세분화과정을 제시하였다.

Keywords