A Case Study of Soil-Cement Fill for Tunneling

소일시멘트 복토후 터널굴착에 대한 사례 연구

  • 신일재 (현대건설(주) 기술개발원) ;
  • 강준호 (현대건설(주) 기술개발원) ;
  • 서영호 (현대건설(주) 기술개발원)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

In case the overburden of a tunnel is too low to adopt NATM, cut and cover method generally can be chosen as alternative. However, in tunneling some area with very low or no overburden between two mountains, the cut and cover method requires additional construction of a couple of tunnel portals and the maintenance of portal slopes until backfilling is completed. As a solution for this problem, increasing the tunnel overburden by raising the ground level can be effective. This paper presents the case study for tunneling at C240 site in Taiwan High Speed Railway(THSR) in which soil-cement filling method was used for pre-banking before tunnel excavation. Cement content of filling material was $2\~4\%$ and thickness of filling a round was $130\~250\;mm$. The stability evaluation for the soil-cement slope and concrete lining of low cover tunnel was conducted by numerical analysis.

NATM 터널을 굴착하기에 토피가 너무 낮은 경우에는 보통 개착터널공법이 적용된다. 그러나 토피가 매우 낮거나 없는 계곡부에서 개착터널을 시공하기 위해서는 추가적인 두 곳의 갱구 형성과 복토가 이루어질 때까지 임시 사면에 대한 유지관리가 필요하다. 이런 경우에는 복토를 통해 토피를 확보한 후 터널을 굴착하는 방안이 유효하다. 이 연구는 터널 굴착이전에 소일시멘트로 복토한 후 굴착작업이 이루어진 대만고속철도 C240현장에 대한 사례 연구이다. 소일시멘트의 포틀랜드 시멘트 함유량은 $2\~4\%$이고, 1회 복토층의 두께는 $130\~250\;mm$ 범위가 되도록 시공하였다. 터널 굴착에 따른 소일시멘트 사면 및 터널내 최종 구조물인 콘크리트 라이닝에 대한 수치해석을 통해 안정성을 평가하였다.

Keywords

References

  1. THSR Contract C240, 2000, Design manual - volume 2, Mined Tunnel
  2. Hyundai-Chung Lin lV, 2003, Work Specification for Soil Cement Fill
  3. Hyundai-Chung Lin lV, 2001, Method Statement for Soil Cement Fill
  4. Hyundai-Chung Lin lV, 2002, Shihu No.2 Tunnel Mined Section T03 - Design and Analysis of Compacted Backfill
  5. Hyundai-Chung Lin JV, 2001, Tungsial No.5 Tunnel Mined Section T09 - Design and Analysis of Low Cover Section
  6. Hyundai-Chung Lin lV, 2002, Tungsiao NO.5 Tunnel Mined Section T09 - Inner Lining - Numerical Analysis