An Exploratory Study on Gotcha Journalism

가차 저널리즘(gotcha journalism), 탐색적 연구: 노무현정부 출범 이후 정치보도를 중심으로

  • Kim, Dong-Yule (Mass Communication Research Center, Yonsei University)
  • Published : 2005.05.09

Abstract

The study attempts to introduce 'Gotcha Journalism' to the Korea journalism, research and analyze it. Gotcha journalism is the journalistic reporting attitude that the journalists repeatedly and intensively reports public figures, especially politicians' mistakes or happening. 'Gotcha' is abbreviation of "I got you", frequently used in the English and American culture. In order to get the goal of this study, several journalists who are currently working for Chosun, Joongang, Dong-a, Hangyore, Kyunghyang and Seoul, national covering daily newspapers. In addition, the reporters who work for KBS, MBC, and SBS were Interviewed. All journalists who have been worked more than 5 years at the politic department were selected as interviewees. Thus, Intensive interviews are prime source of this study. Based the result of the research, gotcha journalism is externally derived from obsessive interest of Korean people to politics. Internally, it is easy to report happening or mistakes rather than big argument or ideological agenda of the politicians as news for journalists and to catch readers. In addition, the competition with advertising income accelerates this situation. And gotcha journalistic reporting behavior or attitude highly relates to political propensity of the newspapers or broadcastings. Especially some of the newspapers take gotcha journalism as a political struggling tool. It is appeared that another major cause for gotcha journalistic reporting behavior is customer-driven news production.

연구는 정치, 선거 저널리즘의 새로운 현상으로 주목받고 있는 가차 저널리즘의 발생 원인을 탐구, 분석하고자 했다. 가차 저널리즘(gotcha journalism)이란 정치인의 실수나 해프닝을 꼬투리삼아 집중적으로 반복, 기사화하는 보도행태를 뜻한다. 연구를 위해 서울소재 일간지 정치부기자(6명), 방송 3사 정치부기자(3명) 등 모두 9명을 분석 대상으로 골라 심층인터뷰를 통해 자료를 수집했다. 분석 결과, 가차저널리즘이 나타나는 언론외적 요인(extra-media level)으로는 뉴스 소비자 요인, 언론내적으로는 취재기자 요인(individual level), 언론사(organizational level) 요인 등 크게 세 가지 요인이 주로 작용하는 것으로 나타났다. 즉, 1) 흥미 있는 기사를 원하는 뉴스 소비자들의 요구와 한국인의 정치과잉 의식, 2) 취재기자의 특정 인물에 대한 개인적인 선호도와 기사 제작 메커니즘 등, 3) 구독/시청률, 나아가 광고수익을 의식한 언론사의 암묵적인 지원과 특정 언론사의 특정 정치 집단에 대한 거부감 등이다. 특히 소속 언론사의 정치, 이념적 성향이 특정 정치인에 대한 가차 저널리즘적인 보도행태와 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 이와 함께 뉴스 소비자 중심의 편집정책(customer-driven news production) 이 가차 저널리즘적인 보도행태의 생산에 일정 부분 작용하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords